Varför du gärna får gästa blot, men inte för att "se på"
Det händer då och då att samfundet eller dess blotlag blir kontaktade av nyfikna som frågar när nästa blot hålls, och om man får komma dit för att se på.
Svaret som man brukar få då är att man gärna får komma dit, även om man varken är medlem eller definierar sig som hedning, men då deltar man.
Jag tänkte förklara lite grann varför många blotarrangörer har den här inställningen. Det är inte för vara taskiga!
Antalet
På de flesta blot brukar det komma ganska få deltagare. I Stockholm, där jag håller blot, brukar vi ha 5-30 deltagare på ett vanligt årstidsblot beroende på sådant som väder och vilken veckodag blotet infaller. I mindre orter kan deltagarantalet vara ännu mindre. Antalet aktiva hedningar är ganska litet jämfört med andra religioner - men nyfikna, som tycker att det är fascinerande att det finns hedningar i dagens Sverige, de är långt fler. Risken är därför, att om vi säger ja till en passiv publik, att publiken blir långt fler än deltagarna. Då känner sig blotdeltagarna utstirrade och som del av ett skådespel, snarare utövare av andlighet.
Blot görs tillsammans
De flesta svenskar är mest bekanta med protestantisk kristendom, och tror att alla religioner fungerar på samma sätt. De förväntar sig därmed att en präst eller motsvarande står längst fram och håller i ritualen, och övriga besökare deltar genom att sitta på bänkar i rad, alla vända åt samma håll. Dessa ganska passiva deltagare förväntas lyssna på prästen, för att emellanåt sjunga med i en psalm eller be i tystnad. Så fungerar inte ett blot.
För det första så hålls ett blot utomhus, och oftast står man i en cirkel. Alla kan se alla i ögonen, ingen kan gömma sig längst bak.
Även om en blotgydja eller -gode (kan vara flera!) är ansvarig för det som händer, så brukar blotet vara mer av ett samarbete. Det kan vara många som talar, bjuder in gudar, turas om. När man kommer till delen då vi lägger ner våra blotgåvor, förväntas alla gå fram till stallen. Även om man inte har något med sig, även om man inte är hedning.
Efter detta, utförs en skålrunda. Var och en i cirkeln förväntas skåla för något: det kan vara en bön, en förhoppning eller bara en glädjeyttring. Även den som inte kan svenska kan skåla på sitt eget språk, icke-hedningen kan skåla för något abstrakt (t ex freden! Vänskapen!), även den som inte kommer på något att säga kan höja en skål och ropa ett enkelt "Hell!". Det här är en viktig del av blotet och utförs gemensamt.
Andlighet är intimt
Att stå där med mjödet i hand och uttala sin bön är personligt. Genom att vi delar på upplevelsen, så uppstår en respekt och tillit. Om någon däremot står några meter bakom, någon som inte har svurit blotsfreden och inte delar med sig av sina tankar, så kan upplevelsen vara att hen tjuvlyssnar. Ingen tycker om att bli stirrad på, att ha någon bakom ryggen som man inte kan se i ansiktet, när man gör något så personligt. Hur skulle du känna om någon frågar dig nästa gång du ska ha en större middag för vänner, och om hen får komma dit för att "se på"? Inte för att äta och umgås tillsammans, utan för att stå några meter ifrån och titta på vad ni gör utan att delta i samtalet? Visst skulle det kännas lite ... märkligt?
Jag hoppas du nu får större förståelse för varför blotlagen kanske svarar att du är varmt välkommen, men inte som publik! För mer information om vad som händer på blot kan du läsa detta blogginlägg:
https://www.samfundetfornsed.se/2018/02/24/nyb%C3%B6rjare-detta-h%C3%A4nder-p%C3%A5-blotet!-38975325
Emma Hernejärvi, gydja
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
mat utbildning odr uppfostran fulltrogen nyckelord blota landskap berättelse nationalistisk toreblot feminism kropp växa in i seden familj konferens värderingar jötnar edsring julafton tacksamhet dröm jolner vanatro standing rock dakota access makter sociala medier ödet identitet skuld bok nutid tranafton hlodyn sekulär ví folkräkning tor feja kristendom rådet väven göteborg morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner ekologistisk monokultur gud verdandi interreligiöst personlig sed vanadis förstörelse osynlig inkluderande skörd föda tyr hälsa november trana bildning källor torshammare begravning mångkultur konst ting gåva moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vintersolståndet eir monogami video mimameid symbol internet vana förfäder årsting kyla alver monoteism modern hedendom medlemmar lek ragnarök förmödrar urd oden historisk sed kultur faq rune forssén disablot carl lundbäck frey tempel disa årstider hemmet gudsbild sång höstdagjämningen asatro demokrati höst mångfald sed andlig erfarenhet död gemenskap samfundet forn sed sverige alvablot jul liv ritual polyteism andra religioner religion livsåskådning blot personlig berättelse natur barn per lundberg forn sed gerd vinter freja yggdrasil jord gudar frigg känslor skalleper förnyelse tankar vår ceremoni döden mörker högtider gamla uppsala politik nornor trossamfund stockholm etik hedningar samhälle helighet äring bröllop lusse sommarsolstånd vårblot bön midsommar vinternätterna emma hernejärvi myter traditioner lucia solvända metoo vardag polygami grunna påvestenen jämstäldhet alva tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kläder väv myter, vetenskap, ymer tomhet filosofi vårfrudagen sejd frej ägg siv ledstjärnor blotlag skola årsväntan ogrundand misstänksamhet utbrändhet media det implicita storm midgård djur moder tankesmedja jättar vlogg religionsfrihet kommunikation eugene gendlin tjänstgörande mytologi helig plats asynja kurs beklagande tradition naturens rättigheter äktenskap skade frågor ukraina odla fördomar ursprungsfolk ordning och kaos förnimmelse val insida studier ginnungagap vetenskap påsk gudamakter registrerat gydja tiden hallar arbete tolerans heliga platser vårdande sedvandrare hiero gamos sigurd fafnesbane häfte älvor liberal bronsålder skålgropsten industrialism organisation