Om tid
Tid är verkligen något mycket märkligt. Elastiskt, omöjligt att ta på och ändå obönhörligt. Jag tänker tillbaka på den person jag var då, 2007 när jag gjorde den där uppsättningen. Vem var jag då? Hur har jag förändrats sedan dess? På ett sätt känns det som om inget ändrats. Jag är fortfarande samma person med samma idéer, nojor, dåliga vanor. Men det är också mycket som är väldigt annorlunda. Jag befinner mig på en annan plats i livet, jag bor i en annan stad, jag har träffat och lärt känna massvis med människor under de här åren som alla har lärt mig så mycket. Och för tio år sedan var jag fortfarande inte involverad i organiserad hedendom.
Allt eftersom jag blir äldre har den där linjära tiden, dagarna, månaderna, åren som tickar framåt, hela tiden framåt blivit allt mer abstrakt för mig, allt svårare att relatera till. Jag kommer ofta på mig själv med att tänka att någonting hände för ett år sedan när det i själva verket var fem. Måhända har det med mitt eget åldrande att göra. Men samtidigt som den linjära tiden betyder allt mindre har också mitt fokus förflyttats till en annan slags tid. Den cykliska.
Att leva med seden handlar för mig väldigt mycket om att leva med årstidernas växlingar. Ända sedan jag börjat att fördjupa mitt hedniska intresse har det varit något jag upplevt väldigt starkt – just detta att naturens skiftningar mellan den mörka, kalla tiden och den ljusa, varma blivit så mycket klarare och tydligare för mig. Jag lägger märke till förändringarna på ett sätt som jag inte gjorde för. Jag är i dem och av dem. Vi har så lätt att förneka allt det där, att ånga på genom livet utan att stanna upp inför den naturliga rytm som pulserar runt omkring oss. Idag är jag på ett helt annat sätt i harmoni med den rytmen. Jag känner förändringarna även inom mig. Utanför mitt fönster är våren så sakta på väg och våren vaknar även inom mig.
Kanske är det också en anledning till att den linjära tiden kommit att förlora något av sin betydelse. Istället är den cirkulära tiden, årets hjul som snurrar och återvänder som kommit att bli den verkligt betydelsefulla?
/ Erik Otterberg, gode
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ägg frej november trana begravning källor torshammare tomhet gåva myter, vetenskap, ymer vintersolståndet eir moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr video jämstäldhet påvestenen mimameid symbol internet utbildning mat uppfostran fulltrogen skålgropsten blota liberal berättelse landskap vårdande heliga platser sedvandrare växa in i seden familj kropp värderingar konferens edsring jötnar vetenskap ginnungagap påsk vanatro studier dakota access insida ursprungsfolk fördomar makter sociala medier frågor skuld äktenskap nutid tranafton beklagande naturens rättigheter tradition feja kurs väven göteborg mytologi tjänstgörande ekologistisk morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner jättar tankesmedja djur vanadis förstörelse midgård storm inkluderande osynlig föda skörd hälsa tyr helighet hedningar samhälle rune forssén stockholm solvända lucia kyla emma hernejärvi vinternätterna modern hedendom medlemmar lek ragnarök sommarsolstånd bröllop äring vår tankar förnyelse frey nornor disa politik högtider mörker döden ceremoni andlig erfarenhet död jord skalleper känslor frigg samfundet forn sed sverige alvablot gerd liv ritual polyteism barn religion livsåskådning blot personlig berättelse andra religioner natur per lundberg forn sed jul vinter freja yggdrasil sed mångfald höst gemenskap gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet årstider gamla uppsala tempel trossamfund carl lundbäck demokrati asatro oden lusse urd förmödrar vårblot bön midsommar monoteism myter alver traditioner årsting förfäder disablot etik kultur faq historisk sed skola blotlag ogrundand misstänksamhet årsväntan media utbrändhet personlig sed interreligiöst det implicita moder verdandi monokultur gud religionsfrihet kommunikation vlogg rådet kristendom eugene gendlin tor helig plats asynja sekulär folkräkning ví skade hlodyn ukraina odla bok ordning och kaos identitet ödet standing rock förnimmelse val jolner tacksamhet julafton dröm registrerat gudamakter tiden gydja tolerans hallar arbete toreblot nationalistisk feminism sigurd fafnesbane hiero gamos nyckelord häfte älvor odr bronsålder organisation industrialism metoo vana polygami vardag monogami grunna tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kläder alva ting konst väv mångkultur sejd filosofi vårfrudagen siv ledstjärnor bildning