Om tid
Tid är verkligen något mycket märkligt. Elastiskt, omöjligt att ta på och ändå obönhörligt. Jag tänker tillbaka på den person jag var då, 2007 när jag gjorde den där uppsättningen. Vem var jag då? Hur har jag förändrats sedan dess? På ett sätt känns det som om inget ändrats. Jag är fortfarande samma person med samma idéer, nojor, dåliga vanor. Men det är också mycket som är väldigt annorlunda. Jag befinner mig på en annan plats i livet, jag bor i en annan stad, jag har träffat och lärt känna massvis med människor under de här åren som alla har lärt mig så mycket. Och för tio år sedan var jag fortfarande inte involverad i organiserad hedendom.
Allt eftersom jag blir äldre har den där linjära tiden, dagarna, månaderna, åren som tickar framåt, hela tiden framåt blivit allt mer abstrakt för mig, allt svårare att relatera till. Jag kommer ofta på mig själv med att tänka att någonting hände för ett år sedan när det i själva verket var fem. Måhända har det med mitt eget åldrande att göra. Men samtidigt som den linjära tiden betyder allt mindre har också mitt fokus förflyttats till en annan slags tid. Den cykliska.
Att leva med seden handlar för mig väldigt mycket om att leva med årstidernas växlingar. Ända sedan jag börjat att fördjupa mitt hedniska intresse har det varit något jag upplevt väldigt starkt – just detta att naturens skiftningar mellan den mörka, kalla tiden och den ljusa, varma blivit så mycket klarare och tydligare för mig. Jag lägger märke till förändringarna på ett sätt som jag inte gjorde för. Jag är i dem och av dem. Vi har så lätt att förneka allt det där, att ånga på genom livet utan att stanna upp inför den naturliga rytm som pulserar runt omkring oss. Idag är jag på ett helt annat sätt i harmoni med den rytmen. Jag känner förändringarna även inom mig. Utanför mitt fönster är våren så sakta på väg och våren vaknar även inom mig.
Kanske är det också en anledning till att den linjära tiden kommit att förlora något av sin betydelse. Istället är den cirkulära tiden, årets hjul som snurrar och återvänder som kommit att bli den verkligt betydelsefulla?
/ Erik Otterberg, gode
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Ture » Vintervända: ”Enligt Wikipedia har julgranen anor från Tyskland. Men det framgår också att tys..”
-
Maria Fasting » Vårens fest: Ägg, hunger och hopp: ”Hej! Har ni några tips på barnböcker? Tema vårfirande tänker jag på nu men även ..”
-
Johanna Södermark » Symboler, var finns deras innehåll?: ”Tack Per! Fin reflektion, som också ger en tydlig bild av hur man kan beskriva v..”
-
Niklas » Att uppfostra barn hedniskt: ”Vi ska kasta ut barnen i en kaotisk värld, utan ge dem trygga sammanhang och god..”
-
Lena Buhr » Hur tänker en hedning?: ”Faktiskt väldigt bra tänkt och att punkta upp på detta sätt. Ett jättebra hjälpm..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
alva heliga platser odr val källor skuld skade ödet grunna nationalistisk trana tor jämstäldhet tjänstgörande bronsålder monokultur tid, årstider, vår, personliga reflektioner fulltrogen mimameid tankesmedja begravning arbete hälsa storm feja ordning och kaos eugene gendlin landskap skörd ekologistisk nutid kropp sigurd fafnesbane konferens dakota access mytologi tomhet förnimmelse religionsfrihet vårdande fördomar monogami växa in i seden frågor värderingar symbol osynlig ogrundand misstänksamhet skålgropsten edsring kurs uppfostran gudamakter sekulär det implicita mångkultur äktenskap jättar tolerans tiden insida väven identitet polygami vlogg studier feminism organisation vardag kultur förfäder alver kyla årsting traditioner midsommar historisk sed faq lek etik oden rune forssén förmödrar monoteism modern hedendom gudsbild demokrati förnyelse frey politik hemmet trossamfund sed tankar årstider tempel asatro gemenskap död höst skalleper samfundet forn sed sverige vinter gerd ritual polyteism barn natur personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner forn sed per lundberg liv alvablot yggdrasil andlig erfarenhet känslor jul mångfald högtider frigg ceremoni freja gamla uppsala mörker gudar sång höstdagjämningen vår carl lundbäck nornor döden vårblot jord bröllop samhälle hedningar solvända helighet stockholm medlemmar ragnarök disa urd sommarsolstånd vinternätterna äring emma hernejärvi standing rock hiero gamos video media tacksamhet midgård beklagande påvestenen föda ví myter, vetenskap, ymer förstörelse torshammare kommunikation tranafton kristendom dröm november gydja utbildning vanadis verdandi filosofi personlig sed industrialism berättelse tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa internet blotlag ting moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr bön rådet jötnar älvor ginnungagap naturens rättigheter skola göteborg utbrändhet odla helig plats vanatro liberal vetenskap mat folkräkning metoo väv påsk inkluderande bildning registrerat interreligiöst vårfrudagen myter ägg kläder sedvandrare konst djur tyr ursprungsfolk nyckelord hallar sociala medier ledstjärnor familj