Om tid
Tid är verkligen något mycket märkligt. Elastiskt, omöjligt att ta på och ändå obönhörligt. Jag tänker tillbaka på den person jag var då, 2007 när jag gjorde den där uppsättningen. Vem var jag då? Hur har jag förändrats sedan dess? På ett sätt känns det som om inget ändrats. Jag är fortfarande samma person med samma idéer, nojor, dåliga vanor. Men det är också mycket som är väldigt annorlunda. Jag befinner mig på en annan plats i livet, jag bor i en annan stad, jag har träffat och lärt känna massvis med människor under de här åren som alla har lärt mig så mycket. Och för tio år sedan var jag fortfarande inte involverad i organiserad hedendom.
Allt eftersom jag blir äldre har den där linjära tiden, dagarna, månaderna, åren som tickar framåt, hela tiden framåt blivit allt mer abstrakt för mig, allt svårare att relatera till. Jag kommer ofta på mig själv med att tänka att någonting hände för ett år sedan när det i själva verket var fem. Måhända har det med mitt eget åldrande att göra. Men samtidigt som den linjära tiden betyder allt mindre har också mitt fokus förflyttats till en annan slags tid. Den cykliska.
Att leva med seden handlar för mig väldigt mycket om att leva med årstidernas växlingar. Ända sedan jag börjat att fördjupa mitt hedniska intresse har det varit något jag upplevt väldigt starkt – just detta att naturens skiftningar mellan den mörka, kalla tiden och den ljusa, varma blivit så mycket klarare och tydligare för mig. Jag lägger märke till förändringarna på ett sätt som jag inte gjorde för. Jag är i dem och av dem. Vi har så lätt att förneka allt det där, att ånga på genom livet utan att stanna upp inför den naturliga rytm som pulserar runt omkring oss. Idag är jag på ett helt annat sätt i harmoni med den rytmen. Jag känner förändringarna även inom mig. Utanför mitt fönster är våren så sakta på väg och våren vaknar även inom mig.
Kanske är det också en anledning till att den linjära tiden kommit att förlora något av sin betydelse. Istället är den cirkulära tiden, årets hjul som snurrar och återvänder som kommit att bli den verkligt betydelsefulla?
/ Erik Otterberg, gode
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: “Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: “Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: “Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: “Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: “vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
älvor inkluderande jolner eugene gendlin nationalistisk dröm konferens skörd tacksamhet interreligiöst begravning frågor påsk metoo vardag myter alva polygami gudamakter jättar internet nutid djur standing rock asynja osynlig tiden familj vetenskap vintersolståndet det implicita identitet ví vlogg källor arbete vanatro feminism beklagande gydja torshammare tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa hallar monogami tomhet val kläder tankesmedja heliga platser utbildning fulltrogen bronsålder väven julafton förnimmelse lucia kommunikation tradition filosofi bok tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare jämstäldhet konst tranafton göteborg tyr grunna tjänstgörande sigurd fafnesbane skuld media disablot förstörelse mångkultur eir skade emma hernejärvi rune forssén sommarsolstånd bröllop kyla etik faq midsommar monoteism traditioner historisk sed vårblot äring förfäder ragnarök freja höstdagjämningen nornor döden vår ceremoni tankar demokrati politik asatro disa frigg carl lundbäck gemenskap höst känslor död jul alvablot gerd per lundberg ritual natur barn personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner polyteism forn sed samfundet forn sed sverige liv yggdrasil vinter mångfald skalleper sed andlig erfarenhet gudsbild gamla uppsala högtider jord frey mörker tempel hemmet gudar trossamfund förnyelse sång årstider modern hedendom lek vinternätterna urd helighet solvända förmödrar kultur oden alver medlemmar stockholm årsting samhälle hedningar väv uppfostran myter, vetenskap, ymer nyckelord kurs dakota access mimameid hiero gamos äktenskap jötnar symbol ödet ogrundand misstänksamhet skola ägg mat utbrändhet video hälsa berättelse folkräkning liberal skålgropsten sociala medier midgård rådet moder monokultur vårdande studier ursprungsfolk blotlag ordning och kaos ginnungagap bön tolerans november vårfrudagen organisation trana fördomar odla häfte växa in i seden årsväntan odr naturens rättigheter sekulär insida toreblot värderingar landskap bildning verdandi mytologi industrialism personlig sed feja påvestenen storm vanadis religionsfrihet edsring kristendom registrerat tor blota ledstjärnor föda vana moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr lusse ting helig plats ekologistisk kropp