Blot, gille och ting
Någon gång har jag fört fram tanken att seden för mig vilar på tre ben: Blot, gille och ting.
Blotet är den centrala rituella handlingen då jag kommunicerar med gudar och makter, men kanske även symbolen för mina relationer med gudar och makter generellt.
Gillet är den fest vi traditionellt håller efter ett blot, oftast på knytkalas-formen, men kanske även symbolen för den sociala gemenskapen mellan människor.
Tinget är det möte vi håller i samfundet och annorstädes en gång per år, men kanske även symbolen för demokrati i allmänhet.
Idag är det söndag kväll och jag har just kommit hem från samfundets årsting.
Själva tingsförhandlingarna drog ut på tiden, och först när vi suttit i över fem timmar kände vi oss nöjda med alla diskussioner och beslut.
Givetvis höll vi ett blot strax efteråt, ett blot avsett att stärka samfundet och den relation till samfundet vi har.
Sist men absolut inte minst höll vi gille, och kvällen blev sen. Idag är jag trött, men som vanligt gav helgen mer än den tog. Att utöva sedens alla tre ben ger mig ett slags känsla av helhet, på något sätt. Det tycker jag om.
Inför årets årsting avgick jag som rådsgode. Henrik Hallgren blev vald till min ersättare. Jag blev istället vald till ordförande. Mer information om detta och tinget i allmänhet kommer så klart att komma till samtliga medlemmar snarast.
Ett nytt verksamhetsår tar sin början. Förhoppningsvis bjuder det på blot, gille och ting. Det vill säga sed.
Martin Domeij
Ordförande, Samfundet Forn Sed Sverige
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
-
Irving Norqvist » Nyskapad myt om disa: ”Ett härligt filosofisk poem med djupa rötter till verkligheten. Tack. Mvh Irving..”
-
Johan Settersjö » Glad Lusse!: ”En artikel i Oskarshamnstidningen 2021-12-11 tog upp dessa äldre lussefiranden, ..”
-
Louise Wessel » Glad Lusse!: ”Alltid trevligt att få förklaringar till saker”
-
Raven » Hur ser gud ut: ”Fin beskrivning av gudarna och Frej. Nyfiken på din väg till att bli fulltrogen...”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
gydja torshammare tolerans hallar morsdag tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa tomhet blotlag kläder frej val monokultur moder rådet midgård sociala medier bronsålder liberal folkräkning berättelse hälsa video tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare jämstäldhet emma hernejärvi' ogrundand misstänksamhet ödet symbol tranafton jötnar siv tjänstgörande makter hiero gamos media nyckelord myter, vetenskap, ymer uppfostran väv förstörelse inkluderande jolner eugene gendlin nationalistisk helig plats konferens skörd ledstjärnor begravning tacksamhet registrerat metoo diser religionsfrihet vanadis storm polygami feja personlig sed internet industrialism mytologi djur bildning verdandi värderingar toreblot landskap vetenskap vintersolståndet det implicita identitet ví vlogg källor fördomar arbete organisation beklagande bön midsommar solvända traditioner historisk sed vårblot äring förfäder ragnarök hedningar emma hernejärvi rune forssén årsting stockholm medlemmar alver oden kultur ceremoni tankar demokrati politik högtider gamla uppsala disablot årstider höstdagjämningen nornor döden skalleper jord död gemenskap höst mångfald vinter yggdrasil freja gerd polyteism forn sed natur religion livsåskådning blot personlig berättelse andra religioner barn per lundberg ritual liv alvablot jul samfundet forn sed sverige gudar sed andlig erfarenhet frigg känslor vår trossamfund förnyelse sång carl lundbäck gudsbild disa asatro frey mörker tempel hemmet faq etik kyla bröllop sommarsolstånd myter samhälle interreligiöst lusse modern hedendom lek vinternätterna urd helighet lucia monoteism förmödrar trana kvinnlighet feminism vanatro odla häfte växa in i seden årsväntan odr naturens rättigheter sekulär insida familj tiden osynlig asynja standing rock gud nutid gudamakter hlodyn jättar påvestenen sejd alva påsk vardag edsring kristendom frågor tor blota föda vana moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr dröm ting älvor ekologistisk kropp skade eir mångkultur skuld kurs dakota access mimameid sigurd fafnesbane äktenskap grunna tyr ukraina göteborg ägg konst skola utbrändhet mat bok filosofi tradition kommunikation skålgropsten förnimmelse julafton väven vårdande fulltrogen utbildning heliga platser tankesmedja studier ursprungsfolk gåva ordning och kaos monogami ginnungagap vårfrudagen bifrost november
Tacksam för svar!
Ynkligt !
Det har framgått tydligt, här och annorstädes, att du inte tycker om samfundet, det vi gör, hur vi är organiserade och hur vi benämner saker.
Jag hoppas också att det har framgått, här och annorstädes, att Samfundet Forn Sed Sverige inte har för avsikt att ändra våra stadgar, värderingar, eller verksamhet för att en före detta medlem, som är utesluten för att han inte ställer sig bakom våra stadgar och värderingar, tycker att vi skall göra det.
Vore det inte bättre att använda din energi till något mer konstruktivt? Det finns ju till exempel ingenting som hindrar dig från att starta en ny organisation som vilar på dina värderingar snarare än våra.
Två-tre gillen eller stora blot per år, i knytkalasens form, där var och en får betala för sig själv, och resa till spännande och exotiska resmål som Flen eller Alvesta.
Och detta kallar ni "Forn Sed" eller tredje benet i er träpall.
Förlåt mig om jag säger det, men det här verkar "lite barnkalas" liksom, och knappast som någon fungerande Riksförening, eller en Landsomfattande intresseorganisation, som ni fortfarande envisas med att ni skall vara, eller till och med föreställa.
Tror att bästa tipset är, att ni snarast ändrar era rutiner för större, årstidsbundna blot och låter de lokala godord (inte godEord) ni eventuellt har kvar bland era få sympatisörer sköta "festverksamheten".
Jag sade ju att jag skulle stödja er, så att den nye ordföranden inte drattar av sin lilla träpall, rätt som det är; nu när det ändå ska bli "hedet och ludet barnkalas".
Fast - allvarligt talat. Jag väntar till Midsommar, och ser gärna att ni kommer med ett slags programförklaring över vad ni tänker er ha för slags verksamhet på Riksnivå, och vad ert "Råd" eller "Oråd" nu ska ta sig före i fortsättningen.
Det skulle inte bara era egna medlemmar, utan Sveriges alla hedningar förutom det, nog tjäna på att få höra, men jag medger att ni kan behöva en månad eller två för att komma fram med något, och hålla konstituerande styrelsemöten och allt annat, som skall höra till "Riksnivån"...
Varför skulle gillen förresten vara begränsade till enbart lokala grupper? Det låter väldigt konstigt. Varför skulle vi inte ha gille när vi träffas för ett rikstäckande ting?
Sedens tre "ben" som Martin skriver om tycker jag är klargörande och relevanta. Jag skulle vilja säga att ting, blot och gille är en bra sammanfattning av kärnan i vår sed - det vill säga basen i det vi gör. (Sedan kan det finnas andra saker vi också gör, såsom exempelvis sejd, men det är inte lika grundläggande utan mer något som vissa i samfundet ägnar sig åt).
Du skriver om tro, men nu valde Martin just att fokusera på kärnan i det vi gör, inte vad vi tror. Det finnas andra blogginlägg här på samfundets blogg som fokuserar på tro och livsåskådning.
Hur menar du att detta är en programförklaring? Jag berättar hur jag ser på blot, gille och ting och hur det reflekteras i samfundets tingshelg. En programförklaring uppfattar jag snarare som att ha något att göra med hur jag vill att samfundet skall arbeta med mig som ordförande, och det hänskjuter jag nog till andra forum. Vad menar du förresten med "nygamle" ordförande? Jag har, mig veterligen, inte varit ordförande i samfundet förut.
Jag är långt ifrån den enda i samfundet som finner andlighet i måltider och gillen, och om inte du gör det löser väl det sig ganska bra eftersom du faktiskt inte är medlem, eller hur?
Du skriver vidare att "det är tro och inte sed detta skall handla om", men då måste du ha läst våra stadgar slarvigt. §2 anger tydligt att "Samfundet Forn Sed Sverige är ett samfund för norrön hednisk tro och sed". Blot, gille och ting menar jag såväl som andra i samfundet är tre delar av det som utgör samfundet sed.
Vad gäller begreppet "ting" är det som du säkert känner till, ordet samfundet har använt för sina årsmöten under lång tid, även på den tiden du var medlem. Jag är ganska säker på att ingen tror att det har med svensk lag och rätt att göra.
Till sist vill jag återigen påpeka att vi så länge jag har varit aktiv i samfundet inte har haft något samarbete med vare sig Svenska kyrkan eller några frikyrkor. Jag har haft svårt att förstå hur du har fått för dig detta, och jag förstår det fortfarande inte.
Att vara festarrangör, och syssla med "gillen" uppfattar jag inte som särskilt andligt, och heller ingenting som är en angelägenhet på Riksplanet. Det vore mer en fråga för Lokala Godord, Blotlag eller annat sådant.
I samfundets nuvarande stadgar, som ni själva angett på dessa sidor står: "Samfundets mål är att arbeta för den forna seden och för att den ska kunna uttryckas i ett andligt liv, anpassat till dagens samhälle. Samfundet ska arbeta för att den forna seden blir ett andligt alternativ, jämställd med andra religioner i Sverige."
I så fall tycker jag den pall, herr Ordföranden nu råkat placera sig på, ser ut att vara lite felsnickrad och ranglig. Innan han drattar på ändan tror jag att jag får stötta honom litet, för det är tro och inte sed detta skall handla om. Jag skulle dessutom vilja förespråka mer av det fjärde ben, som denna rätt ömkliga konstruktion saknar, och som stavas KUNSKAP.
Ting, och tingsförhandlingar till exempel, är något bara domstolar i Sverige får syssla med. Herr ordföranden företräder nog inte någon domstol, allra minst i demokratifrågor, och vad angår den avgående styrelsens eventuella demokratisyn, ser alla vi som varit med ett bra tag, att det finns mycket, mycket övrigt att önska.
Det vore nog bättre om Martin som ny ordförande kunde vöcka liv i de lokala idésprutor och förmågor som nu finns, istället för att ordna "knytkalas" någon gång om året. I och för sig är väl den idén inte helt fel, men om er organisation verkligen skall växa, och föra fram Asatron som ett reellt alternativ i samhället, som era stadgar förutsätter, tror jag faktiskt ni behöver mycket mycket mer än så. Samarbete med Svenska Kyrkan, diverse Frikyrkor eller "Multireligiös" verksamhet har jag redan dömt ut som alternativ, eftersom de inte har ett enda dugg med innehållet i era stadgar att göra
Ett stort grattis till din nya post.
Ska bli roligt att följa din resa nu som Hövding.
Ä&F Per