Kvinnliga makter, kvinnlig kraft
Vi befinner oss nu i Disatid, den högtid där vi blotar till kvinnliga makter. Diser, asynjor, förmödrar och så vidare. Och efter februari och Disa, så väntar mars med internationella kvinnodagen. Så det kändes väldigt relevant att skriva om gudinnor den här gången.
Det finns många anledningar till varför jag som yngre lockades till nordisk mytologi och förkristen religion, och avskräcktes från abrahamitisk religion (så som kristendom). Synen på naturen, synen på sexualitet, polyteism och så vidare. Men en faktor var definitivt feminism.
Ordet feminism kan vara kontroversiellt i vissa kretsar. Men för mig betyder något så enkelt som könen ska vara jämställda med varandra, ha samma rättigheter och skyldigheter. Att motverka fördomar, stereotyper och diskriminering baserat på kön. Tyvärr är det ju så, att kvinnor ofta fått dra det kortare strået.
I kristendomen finns det besvärliga bitar, som att många inriktningar fortfarande inte tillåter kvinnliga präster, eller att berättelsen om syndafallet lägger skulden på Eva (kvinnan).
Men i den forna seden kan både män och kvinnor leda blot, och makterna vi blotar till kan vara både kvinnliga och manliga. Gudinnorna är minst lika mäktiga som gudarna. Bland både gudarna och gudinnorna finns det variation i personlighet, attribut och ansvarsområden.
Jag kan inte lista alla gudinnor. Den listan skulle bli väldigt lång! Men låt mig avsluta med hyllning till några:
Hell Freja, som råder över både erotik, sejd och krig. Bäraren av brisingamen, med stark vilja och enorm skönhet. Hjälp oss finna vår passion i livet!
Hell Frigg, som vet allt men säger inget. Hjälparen för gifta kvinnor och mödrar. Hör vår bön och svalka oroliga sinnen!
Hell Skade, som genom din envishet och krav på rättvisa, blev gift med Njord och därmed upptagen i gudarnas krets. Du kommer till oss med vinterkylan och vargyl. Låt oss glädjas även i den mörka årstiden!
Hell Jord, gudinnan under våra fötter, mor till Tor. Du som matar oss varje dag, med grödorna du låter växa. Ge oss stabilitet och säkerhet, beskydda oss, mörka mor!
Emma Herenjärvi
gydja och rådsmedlem
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
-
Irving Norqvist » Nyskapad myt om disa: ”Ett härligt filosofisk poem med djupa rötter till verkligheten. Tack. Mvh Irving..”
-
Johan Settersjö » Glad Lusse!: ”En artikel i Oskarshamnstidningen 2021-12-11 tog upp dessa äldre lussefiranden, ..”
-
Louise Wessel » Glad Lusse!: ”Alltid trevligt att få förklaringar till saker”
-
Raven » Hur ser gud ut: ”Fin beskrivning av gudarna och Frej. Nyfiken på din väg till att bli fulltrogen...”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
tolerans gydja torshammare tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa ginnungagap monogami ordning och kaos gåva val kläder frej vårdande monokultur moder bronsålder väven julafton förnimmelse folkräkning berättelse hälsa video utbrändhet mat ogrundand misstänksamhet jämstäldhet emma hernejärvi' tranafton göteborg ukraina tyr grunna äktenskap hiero gamos makter skuld media förstörelse mångkultur eir skade kropp ekologistisk helig plats ting dröm moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vana tor ledstjärnor begravning registrerat påsk metoo diser påvestenen alva sejd gudamakter jättar hlodyn industrialism mytologi djur standing rock asynja landskap värderingar toreblot vetenskap vintersolståndet ví odr årsväntan växa in i seden häfte arbete vanatro trana organisation bön förmödrar solvända traditioner vårblot urd vinternätterna förfäder ragnarök hedningar rune forssén samhälle årsting medlemmar bröllop alver etik kultur ceremoni tankar demokrati politik högtider disa disablot årstider höstdagjämningen nornor döden skalleper jord död gemenskap höst mångfald vinter yggdrasil freja gerd polyteism forn sed natur religion livsåskådning blot personlig berättelse andra religioner barn per lundberg ritual liv alvablot jul samfundet forn sed sverige gudar sed andlig erfarenhet frigg känslor vår trossamfund förnyelse sång carl lundbäck gudsbild gamla uppsala asatro frey mörker tempel hemmet faq oden kyla stockholm sommarsolstånd myter emma hernejärvi interreligiöst lusse modern hedendom lek äring historisk sed helighet lucia monoteism midsommar kvinnlighet feminism beklagande fördomar källor vlogg odla identitet det implicita naturens rättigheter sekulär insida tiden osynlig familj bildning verdandi gud nutid internet personlig sed feja polygami storm vanadis vardag edsring kristendom religionsfrihet frågor blota tacksamhet skörd konferens föda nationalistisk eugene gendlin jolner inkluderande älvor väv uppfostran myter, vetenskap, ymer kurs dakota access nyckelord sigurd fafnesbane mimameid siv jötnar tjänstgörande symbol ödet konst skola ägg sedvandrare tid, årstider, vår, personliga reflektioner bok filosofi tradition kommunikation liberal skålgropsten sociala medier midgård fulltrogen utbildning heliga platser rådet studier ursprungsfolk tankesmedja tomhet blotlag morsdag hallar bifrost november vårfrudagen