Kvinnliga makter, kvinnlig kraft
Vi befinner oss nu i Disatid, den högtid där vi blotar till kvinnliga makter. Diser, asynjor, förmödrar och så vidare. Och efter februari och Disa, så väntar mars med internationella kvinnodagen. Så det kändes väldigt relevant att skriva om gudinnor den här gången.
Det finns många anledningar till varför jag som yngre lockades till nordisk mytologi och förkristen religion, och avskräcktes från abrahamitisk religion (så som kristendom). Synen på naturen, synen på sexualitet, polyteism och så vidare. Men en faktor var definitivt feminism.
Ordet feminism kan vara kontroversiellt i vissa kretsar. Men för mig betyder något så enkelt som könen ska vara jämställda med varandra, ha samma rättigheter och skyldigheter. Att motverka fördomar, stereotyper och diskriminering baserat på kön. Tyvärr är det ju så, att kvinnor ofta fått dra det kortare strået.
I kristendomen finns det besvärliga bitar, som att många inriktningar fortfarande inte tillåter kvinnliga präster, eller att berättelsen om syndafallet lägger skulden på Eva (kvinnan).
Men i den forna seden kan både män och kvinnor leda blot, och makterna vi blotar till kan vara både kvinnliga och manliga. Gudinnorna är minst lika mäktiga som gudarna. Bland både gudarna och gudinnorna finns det variation i personlighet, attribut och ansvarsområden.
Jag kan inte lista alla gudinnor. Den listan skulle bli väldigt lång! Men låt mig avsluta med hyllning till några:
Hell Freja, som råder över både erotik, sejd och krig. Bäraren av brisingamen, med stark vilja och enorm skönhet. Hjälp oss finna vår passion i livet!
Hell Frigg, som vet allt men säger inget. Hjälparen för gifta kvinnor och mödrar. Hör vår bön och svalka oroliga sinnen!
Hell Skade, som genom din envishet och krav på rättvisa, blev gift med Njord och därmed upptagen i gudarnas krets. Du kommer till oss med vinterkylan och vargyl. Låt oss glädjas även i den mörka årstiden!
Hell Jord, gudinnan under våra fötter, mor till Tor. Du som matar oss varje dag, med grödorna du låter växa. Ge oss stabilitet och säkerhet, beskydda oss, mörka mor!
Emma Herenjärvi
gydja och rådsmedlem
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
jonas » "I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut..." : ”jag drömde att jag var i en gudstjänst och att jag gick fram till altaret och sk..”
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
älvor inkluderande jolner helig plats ting föda konferens skörd tor ledstjärnor utiséta registrerat vardag påsk metoo diser påvestenen alva sejd gudamakter jättar hlodyn nutid gud verdandi bildning familj osynlig tiden naturens rättigheter vetenskap vintersolståndet det implicita identitet källor växa in i seden häfte fördomar kura skymning trana organisation tolerans gydja torshammare monogami hallar morsdag ordning och kaos gåva val kläder frej rådet heliga platser utbildning bronsålder väven julafton förnimmelse folkräkning berättelse hälsa video utbrändhet mat earth hour ägg skola konst ödet symbol äktenskap tyr grunna mimameid sigurd fafnesbane nyckelord dakota access kurs förstörelse mångkultur eir lusse interreligiöst rune forssén myter sommarsolstånd stockholm kyla etik faq bön förmödrar monoteism lucia urd historisk sed vinternätterna ragnarök modern hedendom sång förnyelse trossamfund vår ceremoni mörker demokrati frey asatro gamla uppsala disablot andlig erfarenhet sed gudar känslor frigg vinter yggdrasil freja gerd samfundet forn sed sverige forn sed polyteism andra religioner religion livsåskådning blot personlig berättelse barn natur ritual per lundberg mångfald liv alvablot jul död jord skalleper höst gemenskap carl lundbäck gudsbild disa högtider politik tankar tempel hemmet döden nornor höstdagjämningen årstider förfäder lek äring vårblot traditioner helighet solvända midsommar kultur oden alver bröllop medlemmar årsting emma hernejärvi samhälle hedningar väv uppfostran myter, vetenskap, ymer skade media skuld makter hiero gamos siv jötnar tjänstgörande ukraina göteborg tranafton emma hernejärvi' jämstäldhet ogrundand misstänksamhet sedvandrare tid, årstider, vår, personliga reflektioner bok filosofi tradition kommunikation liberal skålgropsten sociala medier midgård moder monokultur vårdande fulltrogen studier ursprungsfolk tankesmedja tomhet blotlag ginnungagap tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa bifrost november vårfrudagen kvinnlighet feminism beklagande vanatro arbete vlogg odla årsväntan odr ví sekulär insida toreblot värderingar landskap asynja standing rock djur mytologi industrialism personlig sed feja internet storm vanadis polygami edsring kristendom religionsfrihet vårdagjämning frågor blota tacksamhet begravning vana moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr nationalistisk eugene gendlin dröm ekologistisk kropp