Är gudarna endast människornas?
Hej.
Dags för mitt första blogginlägg här. Som djurvän är jag intresserad av djur. Som biolog vet jag också att även människan bör räknas som ett djur. Men hur förhåller sig olika kulturer och religioner till det?
I många andra religioner beskrivs människan som skapelsens krona. I kristendomen säger man att människan skapades till Guds avbild. I hinduismen menar man i regel att det åtminstone är bättre att födas som människa än som djur. Många människor går åtminstone omkring med en uppfattning om att människan står över resten av djuren, ja, över resten av naturen.
Finns det något sådant inom vår forna sed? Nu har ju alla hedningar olika åsikter om allt, så något tydligt svar kanske är svårt att ge. Men tittar vi i Eddan så ser vi en berättelse om hur de första människorna skapades. Förstås inget att ta bokstavligen, speciellt i en tid då vi har tillgång till fossil och genetik, men en text som beskriver människans förhållande till det gudomliga. Tre gudar skapar människorasen från två stockar. Men inget säger riktigt att de skapades för att styra på jorden, eller som gudarnas avbild. Det finns inga källor som kan berätta om hur andra arter kom till. Kanske står vi på samma nivå som andra djur.
Sen kan man ju peka ut att enligt alla myter och avbildningar är våra gudar extremt lika människor. De bär kläder, använder verktyg, reser harg, dricker mjöd och ser ut som oss. Innebär detta att gudarna faktiskt är mer lika människor, eller att vi människor väljer att tolka det gudomliga genom en mänsklig lins? Och om asar, vaner och andra gudar vi känner oss bekanta med liknar människor eller bryr sig mest om människor... kan det vara så att det finns djurgudar för andra varelser? Ulvgudar, hästgudar, grodgudar. Som polyteist är det svårt att dra gränsen. Kanske finns det ett myller av makter. Gudar med händer och fötter, gudar med tassar, gudar med fenor eller smala spindelben. Vem vet?
Emma Hernejärvi, rådsmedlem
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
jonas » "I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut..." : ”jag drömde att jag var i en gudstjänst och att jag gick fram till altaret och sk..”
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
nutid gud industrialism asynja standing rock tiden familj osynlig sekulär naturens rättigheter identitet ví odr häfte odla fördomar kura skymning organisation beklagande feminism torshammare tolerans gydja ginnungagap monogami ordning och kaos gåva kläder frej val monokultur moder rådet heliga platser sociala medier bronsålder liberal förnimmelse tradition kommunikation bok filosofi sedvandrare utbrändhet skola konst ägg göteborg ukraina ödet grunna äktenskap tyr makter hiero gamos kurs skuld mångkultur eir skade myter, vetenskap, ymer ekologistisk älvor nationalistisk helig plats ting vana föda blota begravning tacksamhet frågor vårdagjämning edsring vardag påsk alva sejd påvestenen jättar hlodyn gudamakter sommarsolstånd bröllop kyla etik faq bön förmödrar solvända traditioner historisk sed vårblot äring modern hedendom förfäder hedningar samhälle emma hernejärvi årsting förnyelse döden vår ceremoni tankar demokrati politik högtider gamla uppsala disablot årstider sed gudar känslor frigg andlig erfarenhet liv mångfald vinter yggdrasil freja ritual per lundberg barn religion livsåskådning blot personlig berättelse natur andra religioner polyteism forn sed alvablot jul samfundet forn sed sverige gerd gemenskap död jord skalleper höst sång carl lundbäck gudsbild disa asatro frey mörker tempel hemmet trossamfund nornor höstdagjämningen myter rune forssén interreligiöst lusse ragnarök lek vinternätterna urd helighet lucia monoteism midsommar kultur oden alver medlemmar stockholm feja internet personlig sed vanadis polygami storm kristendom religionsfrihet diser metoo registrerat ledstjärnor tor utiséta moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr skörd konferens eugene gendlin dröm kropp jolner inkluderande förstörelse väv uppfostran dakota access nyckelord media mimameid sigurd fafnesbane tjänstgörande siv jötnar tranafton symbol jämstäldhet ogrundand misstänksamhet emma hernejärvi' tid, årstider, vår, personliga reflektioner earth hour mat hälsa video folkräkning berättelse skålgropsten midgård julafton väven vårdande fulltrogen utbildning ursprungsfolk tankesmedja studier blotlag tomhet tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa morsdag hallar vårfrudagen bifrost november trana kvinnlighet arbete vanatro växa in i seden källor vlogg det implicita årsväntan insida vintersolståndet vetenskap landskap toreblot värderingar verdandi bildning djur mytologi
Jag tänker mig (och jag är nog inte ensam) julskinkan som kopplad till Frej och Freja och julbocken som kopplad till Tor. Julen i allmänhet som kopplad till Jollner (Oden).
Hm? Betyder det att jag dyrkar Loke när jag äter gravlax??? ;)
Äring och Frid!
Marcel