En plats för mina gudar
Jag har på sistone flyttat en del. Inför hösten flyttade jag från hemmet i Stockholm jag växte upp i, till Uppsala där jag hyrde ett rum. Efter årskiftet flyttade jag igen, från Uppsala till Stockholm, där jag numera bor tillsammans med min pojkvän.
Att flytta hemifrån är att bli mer självständig, ta eget ansvar, men också att få mer plats att vara sig själv. Inklusive att bygga sina egna traditioner.
Även om mitt lilla gudastalle ser sig likt ut, med små avbilder av gudar och makter, så finns det en annan skillnad. Jag har inte ett eget rum att gömma min religion i, jag bor i en etta. Det får samsas med min sambos grejer. Det behövdes heller ingen övertalning till att pröva fira torshelgd. Jag kontrasterar detta med min förra pojkvän, som jag då planerade flytta ihop med. Då fick jag höra att jag bara hade hans tillåtelse till ett altare om det gömdes när det inte "användes", exempelvis i ett skåp. Min sed skulle få vara där på nåder, om den doldes.
Även om min nuvarande kille inte är hedning själv, så känns det ändå som om jag börjar bygga ett hedniskt hem nu. Forn sed får ta upp mer plats än "mitt eget rum", den får vara i alla rum i huset och synas.
- Emma Hernejärvi, vice ordförande
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
-
Irving Norqvist » Nyskapad myt om disa: ”Ett härligt filosofisk poem med djupa rötter till verkligheten. Tack. Mvh Irving..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
utiséta förstörelse ursprungsfolk inkluderande ordning och kaos ukraina föda skuld hälsa skade vårdande frej sekulär bildning kvinnlighet väv mytologi tid, årstider, vår, personliga reflektioner asynja konst religionsfrihet video kläder vardag grunna moder dröm personlig sed utbrändhet internet osynlig ogrundand misstänksamhet tyr fulltrogen trana bronsålder ledstjärnor siv vårdagjämning hiero gamos sejd växa in i seden feminism kurs ting begravning hallar myter, vetenskap, ymer emma hernejärvi' konferens vetenskap gudamakter monogami vanatro ginnungagap mimameid symbol djur metoo årsväntan insida organisation dakota access identitet skålgropsten frågor nyckelord bok landskap toreblot nationalistisk tolerans berättelse helig plats tiden eugene gendlin kristendom kommunikation tacksamhet edsring jättar vanadis interreligiöst årsting bröllop historisk sed faq kultur ragnarök urd lusse samhälle vinternätterna solvända lucia traditioner kyla emma hernejärvi alver midsommar höstdagjämningen mörker disablot årstider carl lundbäck asatro döden disa högtider hemmet gudsbild frigg sed gemenskap höst skalleper yggdrasil liv mångfald vinter jul polyteism ritual natur religion livsåskådning blot personlig berättelse barn andra religioner forn sed per lundberg gerd samfundet forn sed sverige freja alvablot död andlig erfarenhet jord gudar känslor politik tempel nornor trossamfund gamla uppsala tankar frey demokrati förnyelse sång vår ceremoni modern hedendom monoteism myter vårblot bön äring stockholm rune forssén oden förfäder sommarsolstånd etik hedningar helighet lek förmödrar medlemmar studier påsk gud verdandi registrerat arbete göteborg vlogg kura skymning feja väven sedvandrare folkräkning sigurd fafnesbane hlodyn vårfrudagen liberal ägg odr fördomar uppfostran mat förnimmelse utbildning jolner val polygami julafton alva påvestenen jötnar eir moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr gydja tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kropp familj värderingar mångkultur heliga platser bifrost tomhet källor blota torshammare november häfte ví skola äktenskap skörd industrialism media ödet storm midgård vana jämstäldhet earth hour monokultur ekologistisk tankesmedja morsdag gåva vintersolståndet rådet beklagande tjänstgörande filosofi tor naturens rättigheter blotlag tradition nutid tranafton odla älvor sociala medier makter det implicita standing rock diser
Kan andra inte stå ut med den religion, de åsikter man håller rätt för sig, då är de inte så goda vänner.