Nybörjare? Detta händer på blotet!
Många som söker sig till Samfundet Forn Sed har ingen vana av att blota tillsammans med andra. En del har blotat själva, medan andra är så färska inom hedendomen att de inte ens gjort det. Eller, de har blotat själva, men kallat det något annat, tyckt att det inte "räknas".
En gång i tiden hade jag heller aldrig blotat tillsammans med andra. Det var väldigt nervöst att gå på mitt första samfundsblot. Det är nog vanligt att känna så. Ibland, när jag ska hålla blot i Stockholmstrakten, så får jag mail från nya. De undrar lite allt möjligt: hur ska man klä sig, hur ska man bete sig, ska man ta med sig något?
Här är min guide till den nervöse nybörjaren, kring vad som brukar gälla på Samfundet Forn Seds Sveriges blot.
Får jag komma även om jag inte är medlem?
Kolla i förväg vad som gäller på varje blot, för blotlagen kan ha olika regler och traditioner. T ex, vårblotet i Uppsala, som brukar arrangeras av samfundets Godering, där är alla välkomna. Inget medlemskap, ingen föranmälan krävs.
I Forn Sed Stockholm, där jag är aktiv, behövs det ibland föranmälan.
Informationen lär stå med i inbjudan, hemsidan eller facebookeventet, var du nu hittade informationen om blotet överhuvudtaget. Står det inget om medlemskap eller föranmälan eller åldersgräns, lär det vara öppet för alla.
Vad ska jag ha på mig?
Blotet brukar ske utomhus, och därför är det viktigt att du klär dig enligt väder. Om det är vinter, tänk på att en stor del av blotet kommer du antagligen stå still - ordentliga vinterskor, sockor och långkalsonger är alltså en bra idé. Om det är sommar - anpassa din klädsel beroende på om det är sol eller regn.
De flesta brukar inte ha på sig några historiska kläder eller liknande, även om du gärna får ha det om du vill. Väderanpassat, helt och rent, så passar du in väl. En del väljer att klä upp sig lite, eftersom ett blot ändå är ett firande.
Ska jag ta med mig något?
Någon form av personlig blotgåva kan vara en bra idé att ta med. Om inget annat har sagts, ta helst med något biologiskt nedbrytbart. T ex mat, frön, blommor eller lite god dryck som du kan hälla ut.
I Stockholm brukar vi också be blotdeltagarna att ta med ett dryckeskärl av något slag, för att underlätta skålandet. Men du behöver inte tvunget att ett dryckeshorn - en snygg mugg eller bägare duger gott också.
Om det står att det är gille efter blotet, så brukar det vara i form av knytis eller picknick. Ta med mat som du även kan bjuda andra på i så fall.
Övrigt:
Samfundets officiella godar och gydjor brukar bära mörkröd klänning eller tunika när de håller blot (se bild). Detta kan hjälpa dig att på plats hitta en ansvarig person som gärna hjälper nya blotdeltagare!
Under blotet brukar vi oftast skåla i mjöd eller liknande, men om du inte dricker alkohol brukar det finnas alkoholfria alternativ på många av de större bloten (eller så kan du skriva det i eventuell föranmälan). Det är också helt okej att hälla ut din skål, det glädjer platsens rådare.
Om du vill ta med dig en hund, brukar det gå bra så länge den är kopplad, men fråga gärna arrangören i förväg.
Det viktigaste: Kom ihåg att bete dig vänligt mot andra deltagare och våga uppleva makternas närvaro!
// Emma Hernejärvi, rådsgydja
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
interreligiöst tacksamhet föda studier bronsålder organisation vana hälsa sociala medier berättelse hiero gamos nyckelord uppfostran källor tranafton arbete hallar sedvandrare konst vårdande grunna myter växa in i seden jämstäldhet registrerat värderingar påsk dakota access midgård bön industrialism storm bok ordning och kaos folkräkning liberal skörd ödet landskap skola asynja helig plats sigurd fafnesbane äktenskap göteborg torshammare ekologistisk mytologi tomhet jötnar religionsfrihet väven julafton tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa det implicita jolner fördomar metoo symbol frågor mat vanadis ogrundand misstänksamhet bildning skålgropsten begravning kurs ägg kristendom toreblot alva gudamakter myter, vetenskap, ymer jättar väv förstörelse vintersolståndet midsommar årsting alver vinternätterna sommarsolstånd vårblot bröllop solvända lek urd äring hedningar etik rune forssén modern hedendom frigg nornor disa jord sång hemmet mörker döden tankar freja trossamfund vår demokrati gemenskap sed skalleper död yggdrasil alvablot gerd forn sed per lundberg barn natur personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner polyteism ritual jul vinter samfundet forn sed sverige liv andlig erfarenhet känslor höst mångfald tempel asatro högtider ceremoni gamla uppsala gudar årstider frey politik förnyelse gudsbild höstdagjämningen carl lundbäck monoteism samhälle traditioner faq helighet oden historisk sed stockholm ragnarök kyla förfäder emma hernejärvi kultur medlemmar förmödrar påvestenen disablot tiden tolerans kommunikation eir vårfrudagen mångkultur gydja sekulär november årsväntan filosofi utbrändhet blotlag osynlig identitet verdandi personlig sed insida mimameid förnimmelse vlogg monogami djur ting moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr ginnungagap rådet konferens ví kropp eugene gendlin trana naturens rättigheter feja tyr nutid beklagande ursprungsfolk odla häfte val lucia vanatro media fulltrogen vetenskap internet tankesmedja moder tid, årstider, vår, personliga reflektioner monokultur dröm tjänstgörande kläder edsring tor tradition nationalistisk familj älvor skade heliga platser skuld ledstjärnor feminism utbildning odr blota standing rock lusse vardag inkluderande video polygami