Skadade heliga platser
Jag har just flyttat och som vanligt när jag flyttar någonstans så har jag ett behov av att lära känna landskapet och dess historiska och heliga platser. Denna gång dröjde det inte många dagar innan jag fick tillfälle till det, eftersom jag följde med på en bronsåldersvandring som leddes av en arkeolog som kände väl till området.
Han hänvisade till en så kallad offerplats från bondestenålder, och tog oss med på en promenad till gravrösen, stensättningar och en skålgropsten.
Men jag kände inte bara engagemang och intresse. Jag kände också smärta.
För de heliga platser han tog oss till var på många sätt förstörda eller hotade. Speciellt var så fallet med skålgropstenen. En plats som säkert varit en mötesplats mellan människor och makter under lång tid. Skålgroparna gjordes troligen under bronsåldern, men många sådana skålgropstenar har används i folktron i långt senare tider för olika former av boteceremonier. Älvkvarnar som de kallades då eftersom de enligt sägnerna är platser där älvorna håller till och mal sitt mjöl.
Och nu låg den där – den heliga platsen – inklämd mellan ett tunnelbanespår, en mobilmast (som var placerad olagligt nära stenen), en gångväg och en bilväg. Dessutom spretiga torra grenar som skymde platsen och gav ett minst sagt ovårdat intryck. Det var en sådan sorg för mig att se en sådan gammal helig plats förstörd. Och jag undrade om stenens alver och rådare hade flytt platsen för länge sedan.
Under vandringen besökte vi också en stensättning, troligen från bronsålder även den. Stensättningen och dess omgivning var mycket fin, med stora ekar som stod som i en lund runt om graven. Men över graven växte risiga snår, och precis bakom ekträden såg vi ett väldigt grustag som bredde ut sig, som ett ruvande hot.
Det var en tung upplevelse som sagt, men jag kände ändå ett behov av att göra något. Så nu i helgen gav vi oss ut – jag och min partner, med några sekatörer och dryckeshorn. Jag visade henne skålgropstenen och vi började röja undan de döda grenarna, öppnade upp så att solljuset trängde in till stenen. När jag stod där och arbetade fick jag en känsla av att väcka minnenas kraft till liv i landskapet. Att förlösa den kraft som fanns i skålgropstenen, men som blivit så undanskymd, sargad och respektlöst behandlad. Vi blotade mynt i älvkvarnarna och bad om läkning för platsen. Och visst kändes det som om någon lyssnade, kanske fanns alverna kvar där ändå? Vi började fundera vidare på hur platsen skulle kunna vårdas. Kanske plantera en lund av träd runt platsen? Och kanske behöver vi utveckla speciella ceremonier och blot som är utformade just för skadade och förstörda heliga platser?
Vi gick vidare till stensättningen. Röjde varsamt bort buskar och sly. Plötsligt tycktes platsen uppenbara sig på ett helt nytt sätt. Vi kommunicerade med rådarna och förföräldrarna på platsen och skålade till deras ära. Gav löfte om att ta hand om platsen på bästa sätt.
Ja, det var nog en handling lite utanför lagboken eftersom vi inte frågat om lov innan vi röjde bort slyn som växte på graven. Men jag kan inte tänka mig att någon hade något emot det. Som arkeolog anser jag mig också ha den utbildning och kunskap som krävs för att vårda platsen på ett bra sätt.
Men i längden tänker jag att samfundets olika blotlag kan utveckla ett samarbete med länsmuseerna, riksantikvarieämbetet och andra myndigheter, kring att vårda platserna. I våra stadgar står det att vi utövar forn sed genom att vårda, värna och väcka de heliga platserna i landskapet. Jag tror att det är en av de viktigaste uppgifterna vi har som samfund, och det är dags att vi tar det ansvaret på allvar.
Henrik Hallgren
Rådsgode
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Per Lundberg » Blot + bön + sejd: ”Hello levgeniia, Odin is much more than a god of war. Also of sejd, runes and g..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
-
Jocke drage » Disablot: ”Intressant ”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
fördomar makter sociala medier ödet odla ukraina hlodyn skade äktenskap naturens rättigheter tradition berättelse helig plats tor kristendom rådet väven eugene gendlin morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner ekologistisk jättar tankesmedja verdandi förstörelse personlig sed vanadis inkluderande osynlig föda skörd hälsa tyr frej november trana bildning källor torshammare beklagande tomhet gåva myter, vetenskap, ymer väv moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vintersolståndet grunna monogami video polygami vardag metoo industrialism organisation fulltrogen skålgropsten bronsålder liberal älvor hiero gamos sigurd fafnesbane feminism nationalistisk toreblot begravning kropp växa in i seden gydja tiden gudamakter registrerat edsring julafton tacksamhet dröm studier förnimmelse standing rock dakota access lek alver interreligiöst sommarsolstånd urd oden historisk sed faq kultur rune forssén disablot förfäder lucia traditioner myter monoteism modern hedendom medlemmar årstider mörker döden ceremoni vår förnyelse carl lundbäck trossamfund asatro gamla uppsala disa sed gudar gemenskap höst andlig erfarenhet vinter jul alvablot mångfald polyteism ritual barn andra religioner personlig berättelse blot livsåskådning religion natur per lundberg forn sed samfundet forn sed sverige yggdrasil liv gerd freja skalleper jord död frigg känslor politik tempel nornor frey demokrati tankar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet högtider midsommar vinternätterna emma hernejärvi kyla årsting solvända stockholm etik samhälle hedningar helighet äring bröllop lusse förmödrar ragnarök vårblot bön val insida vanatro jolner vetenskap påsk ginnungagap alva jötnar värderingar konferens familj tolerans hallar vårdande sedvandrare heliga platser bifrost landskap blota nyckelord häfte uppfostran odr utbildning mat vana internet symbol mimameid påvestenen jämstäldhet eir tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kläder ting konst asynja mångkultur vårfrudagen sejd filosofi ägg siv ledstjärnor blotlag skola årsväntan ogrundand misstänksamhet utbrändhet media det implicita storm midgård djur moder monokultur gud vlogg religionsfrihet kommunikation arbete tjänstgörande mytologi göteborg kurs feja ví sekulär folkräkning tranafton nutid bok skuld frågor ursprungsfolk ordning och kaos identitet
Själv blir jag också ledsen när vi kommer till en helig plats som "fallit i glömska" men framför allt när ingen bryr sig om vårt forntida arv . För att kunna gå in i framtiden på ett bra sätt måste vi vetat varifrån vi kom!
Om vi ska ha ett höstmöte med "Vårdande av heliga platser" som tema tycker jag att vi kan bjuda in Jörgen I Eriksson som håller på med en bok om heliga platser.
Bor i ett område med många kulturskatter och platser där människor levt och dött.