Nya makter
Jag har under lång tid haft en väldigt levande relation med makterna. Förutom kontakten i blot har jag i min vardag, på alldeles vanliga ställen och i alldeles vanliga sammanhang samtalat med makterna. Korta, enstaka ord, känslan av att de är där, att de svarar. Ja, ni vet.
Men så gled jag bort från det en smula. Inte så att jag aldrig talade med dem, men så att jag inte gjorde det lika ofta. Jag fick väl mer att göra inom andra områden, antar jag. Inget konstigt med det. Jag deltog fortfarande i regelbundna blot. Men jag kände att jag gled bort något från makterna, bort från den dagliga kontakten med dem. Och jag kände att jag saknade det. Jag kände att jag ville tillbaka till denna dagliga kontakt.
När jag till slut bestämde mig för att göra något åt detta, att åter försöka skaffa mig en daglig relation och dagliga samtal med makterna kändes det förstås väldigt skönt. Det var lite som att komma hem igen, efter en lång dag på jobbet eller efter en resa.
Men förutom att komma hem upptäckte jag också att något var förändrat. När jag åter öppnade mig för en vardaglig och i det närmaste ständig kontakt med makterna upptäckte jag en ny röst, som jag inte hört förut. En ny röst bland de kända makterna.
Jag vet inte vem hon är. Jag har inget namn på henne, och jag kan inte riktigt koppla samman känslan av henne, bilden jag får av henne, med någon makt jag känner sedan tidigare. Jag upplever henne som en hon, men i övrigt är hon främmande för mig.
Jag berättar det här delvis för att jag vill dela med mig om min vandring nära makterna, lite längre ifrån dem, och närmare dem igen. Men också för att jag tror att en del av min upplevelse beskriver den hedniska upplevelsen ganska väl. Vi har inte en fixt antal makter att vända oss till. Det är inte av någon annan givet vilka de är, eller vilka av dem vi skall vända oss till. Myter, nedskrivna eller muntligt traderade, kan vara bra verktyg för att lära känna makterna, att närma oss dem, men det är i det personliga mötet det verkligen händer, och ibland hjälper det inte hur många myter man än kan, hur många namn på olika makter man kan räkna upp — man kan likafullt stöta på någon helt och hållet okänd.
Seden är inte statisk eller konstant. Vi som utövar den utvecklar den ständigt, genom nya erfarenheter, med makterna och med varandra. Vi lever, upplever och skapar seden. I forntid, nutid och framtid.
Martin Domeij
Ordförande och gode
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Ture » Vintervända: ”Enligt Wikipedia har julgranen anor från Tyskland. Men det framgår också att tys..”
-
Maria Fasting » Vårens fest: Ägg, hunger och hopp: ”Hej! Har ni några tips på barnböcker? Tema vårfirande tänker jag på nu men även ..”
-
Johanna Södermark » Symboler, var finns deras innehåll?: ”Tack Per! Fin reflektion, som också ger en tydlig bild av hur man kan beskriva v..”
-
Niklas » Att uppfostra barn hedniskt: ”Vi ska kasta ut barnen i en kaotisk värld, utan ge dem trygga sammanhang och god..”
-
Lena Buhr » Hur tänker en hedning?: ”Faktiskt väldigt bra tänkt och att punkta upp på detta sätt. Ett jättebra hjälpm..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
alva heliga platser odr val källor skuld skade ödet grunna nationalistisk trana tor jämstäldhet tjänstgörande bronsålder monokultur tid, årstider, vår, personliga reflektioner fulltrogen mimameid tankesmedja begravning arbete hälsa storm feja ordning och kaos eugene gendlin landskap skörd ekologistisk nutid kropp sigurd fafnesbane konferens dakota access mytologi tomhet förnimmelse religionsfrihet vårdande fördomar monogami växa in i seden frågor värderingar symbol osynlig ogrundand misstänksamhet skålgropsten edsring kurs uppfostran gudamakter sekulär det implicita mångkultur äktenskap jättar tolerans tiden insida väven identitet polygami vlogg studier feminism organisation vardag kultur förfäder alver kyla årsting traditioner midsommar historisk sed faq lek etik oden rune forssén förmödrar monoteism modern hedendom gudsbild demokrati förnyelse frey politik hemmet trossamfund sed tankar årstider tempel asatro gemenskap död höst skalleper samfundet forn sed sverige vinter gerd ritual polyteism barn natur personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner forn sed per lundberg liv alvablot yggdrasil andlig erfarenhet känslor jul mångfald högtider frigg ceremoni freja gamla uppsala mörker gudar sång höstdagjämningen vår carl lundbäck nornor döden vårblot jord bröllop samhälle hedningar solvända helighet stockholm medlemmar ragnarök disa urd sommarsolstånd vinternätterna äring emma hernejärvi standing rock hiero gamos video media tacksamhet midgård beklagande påvestenen föda ví myter, vetenskap, ymer förstörelse torshammare kommunikation tranafton kristendom dröm november gydja utbildning vanadis verdandi filosofi personlig sed industrialism berättelse tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa internet blotlag ting moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr bön rådet jötnar älvor ginnungagap naturens rättigheter skola göteborg utbrändhet odla helig plats vanatro liberal vetenskap mat folkräkning metoo väv påsk inkluderande bildning registrerat interreligiöst vårfrudagen myter ägg kläder sedvandrare konst djur tyr ursprungsfolk nyckelord hallar sociala medier ledstjärnor familj