Den mångfaldiga kärleken
Nyligen la en arbetsgrupp inom Centerpartiet fram ett förslag till nytt partiprogram. Det inslag som väckt allra mest uppmärksamhet är förslaget att arbeta för en antalsneutral äktenskapslag; med andra ord skulle alltså Centern arbeta för att göra polygami tillåtet i Sverige. "Människor måste själva få besluta över sina privatliv, relationer och tillgångar. Politiken bör varken avgöra hur många människor man får leva tillsammans med, gifta sig med eller vem som ska ärva ens tillgångar."
FSS har, såvitt jag vet, ingen hållning i frågan, så det jag skriver här är min egen uppfattning. Om beslut skulle tas, av råd eller årsting, för hur vi gydjor och godar ska förhålla oss till flersamma relationer (flersamhet, bildat till ord som ensam och tvåsam) kommer jag naturligtvis rätta mig efter det, men tills dess följer jag mitt eget huvud, och jag har inga problem med att genomföra en vigsel för fler än två personer.
Polyrörelsen (av polyamori alltså "mångkärlek") är en rörelse av människor som vill leva i flersamma förhållanden. Polygami är äktenskapsformer där fler än två människor gifter sig, vanligen polygyni (en man med flera kvinnor) eller polyandri (en kvinna med flera män). Polygyni praktiseras eller har praktiserats inom många kulturer och samhällen runt om i världen. Idag är det främst vissa muslimer och vissa mormoner som lever så, men samma samlevnadsform har funnits i Norden. Att ha frillor var inte ovanligt bland högreståndsmän på vikingatid och medeltid, och då frillors rättigheter reglerades i lag och frillobarn hade viss arvsrätt är det rimligt att jämställa med andra former av polygyni. SAO anger ordet "bihustru" som synonym till frilla, vilket rimligen måste anses betyda att det rör sig om en form av polygami.
Det är dock inte den typen av polygyni, frilloskap eller mostsvarande jag pratar om när jag pratar om polyrelationer eller flersamhet. Ett äktenskap är mer än ömsesidig kärlek, det är ömsesidiga åtaganden och förpliktelser. För att jag skulle känna mig bekväm att genomföra en religiös vigsel mellan fler än två personer måste det vara tydligt att alla inblandade är villiga att leva upp till sådana förpliktelser och att man vill hjälpa och stödja varandra och ta hand om varandras barn. Alltså, att alla gifter sig med varandra, snarare än att en person gifter sig med flera.
I ett öppet förhållande, alltså där båda parter har lov att ha sexuella relationer med andra, behöver inte regleras i lag eller stadfästas i offentliga handlingar och ritual. Det är en överenskommelse mellan de inblandande människorna. Samlevnadsformer som innebär familjebildning och gemensamma hushåll är däremot viktiga att reglera eftersom det påverkar människor och framförallt barn. Om jag skulle viga en flersam relation skulle jag vilja att de satte sig ned med mig och diskuterade hur de tänkte lösa till exempel en eventuell skilsmässa. Tråkiga saker att tala om för dem som vill gifta sig, men nödvändiga eftersom det inte finns färdiga lösningar i lagen.
Jag vill avsluta det här långa inlägget med att poängtera att jag inte är ute efter att propagera för flersamhet, utan för rätten att leva flersamt. Jag ser inga hinder för att flersamt äktenskap ska kunna ingå i Seden, men jag är nyfiken – finns det hedningar som efterfrågar det? Är du hedning och polyamorös? Kommentera gärna och ge din syn på ämnet.
Markus Skogsberg, Gode i Götalands godeord
UPPDATERING: Efter en diskussion med ett par kollegor känner jag ett behov av att förtydliga mig. När jag skriver att en relation inte behöver regleras i lag eller stadfästas i offentliga handlingar och ritual menar jag varken att det vore fel eller mindre nödvändigt för dem som vill göra det.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
jonas » "I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut..." : ”jag drömde att jag var i en gudstjänst och att jag gick fram till altaret och sk..”
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
standing rock diser makter sociala medier det implicita odla ukraina föda skade hälsa sekulär vårdande frej bildning kvinnlighet rådet väv morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner asynja konst tankesmedja ekologistisk moder earth hour jämstäldhet personlig sed vana media utbrändhet internet skörd skola äktenskap ledstjärnor siv ví häfte sejd vårdagjämning hiero gamos tomhet bifrost heliga platser myter, vetenskap, ymer värderingar familj kropp tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa gydja monogami vetenskap gudamakter mimameid symbol alva julafton val jolner organisation årsväntan insida skålgropsten dakota access identitet nyckelord frågor sigurd fafnesbane bok nationalistisk toreblot tolerans berättelse helig plats tiden eugene gendlin kristendom arbete påsk verdandi gud studier medlemmar årsting lek historisk sed faq kultur ragnarök lusse förfäder samhälle vinternätterna solvända äring traditioner kyla monoteism modern hedendom midsommar höstdagjämningen vår disablot årstider carl lundbäck asatro döden disa högtider hemmet gudsbild frigg sed gemenskap höst skalleper yggdrasil liv mångfald vinter jul polyteism ritual natur religion livsåskådning blot personlig berättelse barn andra religioner forn sed per lundberg gerd samfundet forn sed sverige freja alvablot död andlig erfarenhet jord gudar känslor politik tempel nornor trossamfund gamla uppsala tankar frey demokrati förnyelse sång mörker ceremoni alver emma hernejärvi myter vårblot bön lucia stockholm rune forssén oden urd sommarsolstånd etik hedningar helighet bröllop förmödrar interreligiöst vanadis jättar edsring tacksamhet kommunikation registrerat göteborg vlogg kura skymning feja väven folkräkning sedvandrare hlodyn vårfrudagen landskap ägg liberal fördomar uppfostran odr förnimmelse utbildning mat djur metoo ginnungagap vanatro polygami jötnar eir påvestenen konferens emma hernejärvi' moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr hallar begravning ting kurs feminism växa in i seden mångkultur blota torshammare källor bronsålder trana november fulltrogen tyr industrialism ogrundand misstänksamhet ödet osynlig dröm storm midgård grunna vardag kläder video monokultur gåva vintersolståndet religionsfrihet beklagande tjänstgörande mytologi filosofi tor blotlag tradition naturens rättigheter tranafton nutid älvor skuld inkluderande ursprungsfolk ordning och kaos förstörelse utiséta
Jag skrev om detta redan på mitten av 1990-talet (jag föreslog alltså antalsneutral äktenskapslagstiftning nästan 20 år före Centerns arbetsgrupp för idéprogram), men tycker också att det är mycket viktigt att vi skiljer stat från kyrka.
Jag var för övrigt med på det årsmöte då vi bestämde att Samfundet inte skulle söka vigselrätt, utifrån just detta principiella ställningstagande för en sekulär demokrati, i vilken stat och kyrka verkligen är två helt olika funktioner.
När det gäller frågan huruvida månggifte ska ingå i Seden eller ej så vet jag inte riktigt vad jag ska svara. Personligen anser jag att man ska skilja det sakrala och profana helt och hållet. Slopa äktenskapsbalken och inför juridiska kontrakt istället. Dessa kontrakt kan gälla 2 eller flera individer oavsett kön. Likväl som ett par behöver juridiskt skydd så kan tex syskon som ärver fädernersgården och driver den tillsammans behöva skydd.
Det sakrala kan var och en själv sköta och behöver ingen inblandning av samhället. Vill man ha en ceremoni tillsammans med sin/sina tjej/tjejer och/eller kille/killar och kalla sig gifta so go ahead. Vill man ha en ceremoni tillsammans med sin katt och kalla sig gifta so go ahead. Allt är ok precis som det är ok att inte ha någon respekt för detta :)
Tycker det ska vara upp till var och en hur man väljer att leva. Men det är inte alltid så lätt med en lagstiftning som den vi har i Sverige idag. Inte minst ifråga om arvsrätt, och om partnerskapet skall bestå om ena partnern dör. Menar att ibland kan det vara rätt att överlevande partner kan fortsätta ihop och ibland inte.
Jag själv som hetro man skulle i och för sig kunna tänka mig vara gift med en annan hetro, BS eller HS man. Men så är jag väll något av en relations anarkist. Som anser att personkemi är viktigare än sexuell läggning.
ÄoF/Skaraborgarn