Hedendomens barn
I onsdags morse när jag gick med min fyraårige son till dagis – det var en sån där vacker höstmorgon med sprakande färger på träden, hög luft och vattenpölar perfekta för en liten pojke att hoppa i för att stänka ner sin far – började han helt spontant att sjunga sången som vi använder för att bjuda in Tor till Torshelgden. Det är i och för sig kanske inget märkligt eftersom vi sjungit den sången nästan varje torsdagskväll hela hans liv, men det var första gången jag hörde honom sjunga den helt och hållet på eget initiativ.
Det är ganska ont om hedniska sånger och ramsor för barn. (Jag gjorde ett försök och skrev om texten till "My bonnie lies over the ocean" till att handla om gudar, så långt har det inte slagit igenom bland hednabarnen...) Jag skulle nog kunna gå så långt som att säga att vi generellt är ganska dåliga på att inkludera barnen i vår religion; även om vi gör ett långt bättre jobb än vissa andra hedningar.
I sedsammanhang är det visserligen nästan alltid ok att ha med sig barn, på blot, gille eller ting, något som jag som förälder tycker är fantastiskt, men vi är sämre på att fånga upp barnens intresse och att hjälpa till att ge dem sammanhang eller aktivt lära ut Sed. Vi behöver inte bedriva någon slags söndagsskoleverksamhet, men små barn tycker kanske inte att blotet är så roligt alltid – vi vuxna vill ju gärna vara tysta eller allvarliga eller åtminstone stå stilla långa stunder när vi blotar, och det kan vara svårt när man har spring i benen.
Jag har själv inte kommit på någon bra form för blot som ger både barn och vuxna möjlighet att få ut det mesta av firandet, men det finns ju mycket man kan göra i samband med högtiden för att ge barnen en fin upplevelse. Självklart kan man ju berätta myter kopplade till högtiden, men även lekar och spel, eller utklädnad kan öka upplevelsen – för alla. I samband med höstdagjämningen kan man leka lekar där man slår kastanjer mot varandra och vid Lusse, Jul och/eller vårdagjämningen kan man klä ut sig.
Och det finns mer, antingen att hitta i gamla traditioner eller ta till sig eller skapa nya traditioner. Det viktigaste är bara att ställa om tankesättet så att man ordnar firandet för alla som delar.
Varför ska man då sträva efter att inkludera barnen i religionen? Ska man inte bara låta dem göra som de vill och själva få välja när de är tillräckligt gamla? Det är självklart att vår Sed inte ska bli något som man tvingar barnen att delta i, och det finns inget självändamål i att barn blir hedningar bara för att deras föräldrar var det. Friheten och öppenheten i Seden är, som jag ser det, grundläggande. Men en religion som inte också inkluderar barnen blir bara halv. Vi lär dem, men de lär också oss, och vi har möjligheten att upptäcka andligheten på nytt genom deras sätt att möta den. Därför bör vi varken förvägra dem eller oss djupa rötter i vår väg. Oavsett vilken deras väg i slutänden blir.
Markus Skogsberg Gode, Götalands godeord
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
jonas » "I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut..." : ”jag drömde att jag var i en gudstjänst och att jag gick fram till altaret och sk..”
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
tolerans gydja torshammare tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa ginnungagap monogami tomhet blotlag ursprungsfolk studier tankesmedja heliga platser utbildning fulltrogen bronsålder väven julafton förnimmelse folkräkning berättelse hälsa video utbrändhet mat earth hour ägg skola konst ödet symbol tyr grunna äktenskap hiero gamos makter skuld media nyckelord myter, vetenskap, ymer uppfostran väv älvor inkluderande jolner eugene gendlin nationalistisk föda konferens skörd tacksamhet blota begravning registrerat religionsfrihet kristendom edsring vardag alva sejd påvestenen feja personlig sed internet nutid gud verdandi bildning landskap värderingar toreblot insida sekulär naturens rättigheter det implicita identitet odla vlogg källor fördomar kura skymning trana organisation bön förmödrar solvända traditioner vårblot urd vinternätterna förfäder ragnarök hedningar rune forssén samhälle årsting stockholm medlemmar alver etik kultur ceremoni tankar demokrati politik högtider disa disablot årstider höstdagjämningen nornor döden skalleper jord död gemenskap höst mångfald vinter yggdrasil freja gerd polyteism forn sed natur religion livsåskådning blot personlig berättelse andra religioner barn per lundberg ritual liv alvablot jul samfundet forn sed sverige gudar sed andlig erfarenhet frigg känslor vår trossamfund förnyelse sång carl lundbäck gudsbild gamla uppsala asatro frey mörker tempel hemmet faq oden kyla bröllop sommarsolstånd myter emma hernejärvi interreligiöst lusse modern hedendom lek äring historisk sed helighet lucia monoteism midsommar kvinnlighet feminism beklagande vanatro arbete häfte växa in i seden årsväntan odr ví vintersolståndet vetenskap familj tiden osynlig asynja standing rock djur mytologi industrialism hlodyn jättar gudamakter polygami storm vanadis diser metoo påsk vårdagjämning frågor utiséta ledstjärnor tor vana moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr dröm ting helig plats ekologistisk kropp skade eir mångkultur förstörelse kurs dakota access mimameid sigurd fafnesbane tjänstgörande siv jötnar ukraina göteborg tranafton emma hernejärvi' jämstäldhet ogrundand misstänksamhet sedvandrare tid, årstider, vår, personliga reflektioner bok filosofi tradition kommunikation liberal skålgropsten sociala medier midgård rådet moder monokultur vårdande frej kläder val gåva ordning och kaos morsdag hallar bifrost november vårfrudagen
Vem håller vid Bifrostbron vakt
Vem varnar när Ragnarök hotar
Vem återtar Brisingaprakt
Heimdal, Heimdal
Kan till och med höra när gräset gror
Heimdal, Heimdal
Har nio jättinnor till mor
Vem är det som mullrar bland molnen
Vem är det som är stark och stor
vem är det som är jordasonen
Jo, det är vår storebror Tor
Torkarl, Torkarl
Han slåss emot jättar och troll, med kraft
Torkarl, Torkarl
Den bäste bror vi nånsin haft
Vem är det som söndrar och helar
Vem är det som sejdkonsten lär
Vem är det som älskhåg fördelar
Och gör varje mänska så kär
Freyja, Freyja
Hon är både farlig och god, så god
Freyja, Freyja
För Vanadis brusar vårt blod
Vem är det som får allt att grönska
Vem är det som ger dig och mig
Det bästa vi nånsin kan önska
Jo, det är vår vän Ynge-Frey
Yngve, Yngve
Han är både givmild och rik, så rik
Yngve, Yngve
Han har en gudomlig fysik
Vem får allt att mogna på fälten
Vem vårdar och föder allt liv
Vem är det som håller bort svälten
Jo, det är den gyllene Sif
Guldhår, Guldhår
Och Loke han klippte det håret av
Guldhår, Guldhår
Men dvärgarna åter det gav
Vem är det som äger all kunskap
Vem är det som är klok och stygg
Som ändå vill äga vår vänskap
Jo, det är ju Allfader Ygg
Oden, Oden
Ett öga, ett spjut och en häst han har
Oden, Oden
Han är alla asarnas far
Vi tar alltid barnen med till blót. och så har vi äpplemust med till dem, så de kan skåla i detta istället för mjöd eller bara vatten.
Och ibland har vi pratat om kristna seder, med barnen, så de inte är helt okunniga ;-) När Martins (ungarnas pappa) syster skulle döpa sin dotter, måste vi ju förklara för barnen att det var det de kristna gjorde i stället för att knäsätta barnen. Vi satt i kyrkan, och Disa satt och tittade storögt på allting. Det visade sig vara nattvard innan dopet, och plötsligt förklarar Disa: titta mamma, nu har de pratat färdigt, NU börjar ritualet! Hon kände helt enkelt inte igen en predikan som varande ett ritual, först med nattvarden började det likna något hon kunde relatera till (Disa var fem, när detta hände)