En helig tillvaro
I samfundets stadgar skriver vi att Forn sed utgår från naturens och tillvarons helighet.
Vad betyder det egentligen? Hur kan vi se på detta med helighet? Och får det några etiska och rentav politiska konsekvenser?
Jag lyssnade en gång på en föreläsning av socialantropologen Mikael Kurkiala. Han talade bland annat om helighet utifrån sina erfarenheter av att ha levt med och studerat lakotaindianerna i nordamerika. Han menade att om något är heligt innebär det att det är kränkningsbart. Det vill säga: Det kan utsättas för kränkande behandling. Om det inte vore kränkningsbart skulle det bara vara ett objekt vi skulle kunna behandla hur vi ville utan några moraliska betänkligheter.
Eller för att vända på det. Det som är heligt kräver respekt och hänsyn.
I det vikingatida samhället talades det om manhelgd. Alla fria personer hade denna helighet/helgd vilket innebar att de hade rätt till fred och säkerhet, att visas respekt. Tankarna leder osökt till vår tids deklaration om mänskliga rättigheter, men den senare är mer inkluderande då den inte gör skillnad på fri och ofri, utan alla människor tillerkänns rättigheter. Men grundtanken är ändå densamma.
Att vi säger att naturen och tillvaron är helig får i detta perspektiv en närmast omvälvande betydelse. Utifrån tolkningen ovan om vad helighet innebär, så skulle det betyda att allting är kränkningsbart, och därför bör bemötas med respekt, lyhördhet och hänsyn. Ingenting kan ses som enbart ett objekt att utnyttja enligt godtycke.
Helighet är ett ord som ofta är kopplat till andlighet och religion. Rättigheter är mer kopplat till moral och juridik. Men jag menar att rättigheternas grund ytterst vilar på uppfattningar om vad vi anser vara heligt. Så en konsekvens av vår syn på naturen som helig, borde vara att (resten av) naturen har rättigheter, på samma sätt som vi människor har rättigheter.
Idag växer det också fram en rörelse för naturens rättigheter runtom i världen. Equador har slagit fast Moder Jords rättigheter i sin grundlag, och även Bolivia har skrivelser om Moder Jords rättigheter i sina lagtexter. Över 20 kommuner/städer i USA tillerkänner de lokala ekosystemen rättigheter. Under senaste miljötoppmötet i Rio fördes det fram förslag om att FN skulle anta en deklaration om naturens rättigheter. En stor inspiration för denna rörelse är urfolkens kosmologier som ser jorden, naturen och tillvaron som helig. Den forna seden har många starka beröringspunkter med dessa kosmologier. Deklarationer om naturens rättigheter torde inte vara främmande för oss hedningar. Vi ser vårt landskap och vår givmilda jord som helig. Vi ser gudarnas närvaro i bergen och skogarna, i korpens susande himmelsflykt och i bockens styrka. Vi förstår världen och universum genom bilden av ett högt och heligt träd, evigt grönskande. Våra mytologiska berättelser ger näring till en livssyn som enkelt kan kopplas till tanken på att tillerkänna jorden och tillvaron rättigheter. Jag menar att vi som samfund därför mycket väl skulle kunna träda fram i denna fråga och aktivt verka för att Sverige och FN tillerkänner naturen lagstadgade rättigheter.
Det land är heligt
som jag ligga ser
asar och alver nära
(Grímnismál 4)
Läs mer om naturens rättigheter:
Nätverket Lodyn
The alliance for the rights of nature
Henrik Hallgren, Rådsgode
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
industrialism mytologi standing rock asynja osynlig tiden familj insida sekulär naturens rättigheter odr årsväntan växa in i seden häfte odla vanatro feminism beklagande gydja torshammare vårfrudagen hallar monogami ordning och kaos blotlag kläder tankesmedja heliga platser utbildning fulltrogen vårdande väven julafton förnimmelse lucia kommunikation tradition filosofi bok tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare jämstäldhet konst ägg göteborg tranafton jötnar äktenskap sigurd fafnesbane hiero gamos media disablot skuld mångkultur eir skade kropp ekologistisk älvor ting lusse helig plats konferens skörd ledstjärnor blota tor frågor kristendom edsring religionsfrihet vanadis storm påvestenen feja personlig sed gudamakter stockholm medlemmar alver oden kultur midsommar solvända helighet urd vinternätterna lek modern hedendom hedningar samhälle årsting förnyelse döden gudar hemmet tempel mörker frey jord högtider gamla uppsala gudsbild årstider sång höst känslor död gemenskap gerd vinter yggdrasil forn sed polyteism andra religioner natur personlig berättelse blot livsåskådning religion barn per lundberg ritual alvablot jul samfundet forn sed sverige liv andlig erfarenhet mångfald skalleper sed freja carl lundbäck frigg disa asatro politik demokrati tankar ceremoni vår trossamfund nornor höstdagjämningen rune forssén emma hernejärvi ragnarök förfäder äring vårblot historisk sed traditioner monoteism förmödrar faq etik kyla bröllop sommarsolstånd internet jättar myter polygami alva påsk vardag metoo registrerat tacksamhet begravning interreligiöst föda vana moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr dröm nationalistisk eugene gendlin jolner inkluderande förstörelse väv uppfostran myter, vetenskap, ymer nyckelord kurs dakota access mimameid tjänstgörande grunna tyr symbol ödet ogrundand misstänksamhet skola utbrändhet mat hälsa video folkräkning berättelse skålgropsten liberal bronsålder sociala medier midgård rådet moder monokultur val studier ursprungsfolk tomhet tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa ginnungagap bön tolerans november trana organisation arbete fördomar källor vlogg ví identitet det implicita vintersolståndet vetenskap landskap toreblot värderingar verdandi bildning djur nutid
Tidigare kallade du dig "X". Nu "Gångläre". Byter du identitet för att skapa illusionen om att du är många olika personer?
Oavsett skälet så känner nog folk igen dig på ditt sätt att skriva och att du lägger din energi på att ondgöra dig över vårt samfund. Jag förstår att du känner dig sårad och arg för att du blev utesluten ur samfundet. Men uteslutningen gick helt demokratiskt till, och den processen kan alla medlemmar få insyn i. Alla sura inlägg du skickar - vad vill du med dem? Varför lägger du inte din energi på något mer konstruktivt? Det skulle gagna alla parter tror jag.