Lite om religion och vetenskap
En vanlig fråga när jag pratar med bekanta och främlingar om min religion, är "hur förhåller du dig till vetenskap?"
Vissa förstår när jag säger att jag är biolog, och älskar vetenskap. De ser också likheterna mellan att utöva en religion som firar årstidernas växlingar - och en examen som handlar om kunskap om naturen.
Men andra undrar fortfarande. Hur är det möjligt att hålla på med både religion och vetenskap? Är de inte motsatser, är inte alla naturvetare ateister?
Så här kommer lite förklaring.
För det första, även om jag tror på de nordiska gudarna, har en tro på ödet och ibland kan flumma loss i andliga upplevelser, så ser jag inte myterna strikt bokstavligt. Det går ju att se själv att jorden inte är en jättes ruttnande kött, att klipporna inte är skelettbitar, att människor inte är gjorda av trä. Alltså, mycket av myterna ska tolkas metaforiskt och poetiskt. Tar man dem för bokstavligt missar man poängen.
Med detta sagt: bara för att något är symboliskt innebär det inte att det är oviktigt eller osant.
Sedan vill jag också poängtera att religion och vetenskap har olika funktioner.
Vetenskap handlar om hur saker fungerar. Sådant som: hur snabbt snurrar jorden kring sin egen axel, hur vet fåglarna när de ska para sig, hur smittar förkylningar? Den mäter och observerar den materiella verkligheten, testar falsifierbara hypoteser.
Religion handlar dels om varför-frågor, men också tradition och gemenskap. Varför-frågor som t ex varför ska jag leva? Det är mer filosofiska frågeställningar, inget som går att mäta eller falsifiera. Många religioner handlar också till stor grad om etik och moral - hur ska man bete sig mot sin omgivning?
Religion kan också ge oss gemenskap: både mellan människor men också mellan människa-makter-natur. Traditioner så som högtider och religiöst hantverk kan vara givande och trevliga, trots att det är irrationellt och inget som kan bevisas.
En person som jag, som sysslar med både religion och vetenskap, måste också lära sig att separera dessa i tid och rum. Inne i labbet eller klassrummet sysslar jag med naturvetenskap, inte religion. På blot sysslar jag med religion, inte naturvetenskap. Detta är inget konstigt. Precis som att det är smidigast att dansa när man dansar, och äta när man äter, inte göra bägge samtidigt.
Sammanfattningsvis:
Så länge man kommer ihåg
- att religiösa myter inte ska tas alltför bokstavligt
- att religion och vetenskap har olika funktion
- och att syssla med var sak på sin tid
så brukar det inte bli några konflikter.
Man kan faktiskt göra mer än bara EN sak i sitt liv.
/ Emma Hernejärvi, rådsgydja
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
dröm kläder tjänstgörande jämstäldhet registrerat värderingar moder tankesmedja internet vetenskap fulltrogen media vanatro ordning och kaos beklagande häfte odla ursprungsfolk asynja landskap skola eugene gendlin naturens rättigheter trana ekologistisk kropp ví mytologi tomhet ginnungagap moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr ting det implicita monogami vlogg jolner fördomar metoo symbol blotlag identitet osynlig bildning utbrändhet filosofi årsväntan kurs ägg eir kristendom toreblot gudamakter myter, vetenskap, ymer disablot tiden förstörelse vintersolståndet polygami video föda studier blota organisation vana hälsa sociala medier feminism ledstjärnor skuld arbete heliga platser skade älvor nationalistisk tradition konst vårdande förfäder kyla ragnarök stockholm historisk sed oden faq äring hedningar samhälle monoteism förmödrar medlemmar alver kultur förnyelse politik frey årstider döden gamla uppsala tankar högtider trossamfund demokrati carl lundbäck höstdagjämningen gudsbild höst känslor andlig erfarenhet mångfald vinter jul yggdrasil ritual polyteism andra religioner barn personlig berättelse blot livsåskådning religion natur forn sed per lundberg samfundet forn sed sverige liv gerd alvablot död skalleper sed gemenskap nornor frigg tempel vår asatro freja ceremoni gudar mörker hemmet sång jord disa emma hernejärvi årsting midsommar modern hedendom rune forssén traditioner etik helighet urd lek solvända bröllop vårblot sommarsolstånd vinternätterna tor edsring sedvandrare hallar tranafton källor familj uppfostran nyckelord hiero gamos utbildning odr berättelse standing rock lusse vardag inkluderande bronsålder tacksamhet interreligiöst påvestenen väv jättar tolerans kommunikation vårfrudagen mångkultur gydja alva sekulär november skålgropsten begravning ogrundand misstänksamhet vanadis mat frågor verdandi personlig sed insida mimameid förnimmelse tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa julafton väven religionsfrihet jötnar djur rådet konferens torshammare göteborg äktenskap sigurd fafnesbane helig plats tyr nutid feja ödet skörd liberal folkräkning val lucia storm industrialism bok midgård bön påsk dakota access tid, årstider, vår, personliga reflektioner monokultur växa in i seden myter grunna
Fortsätt så!