Lite om religion och vetenskap
En vanlig fråga när jag pratar med bekanta och främlingar om min religion, är "hur förhåller du dig till vetenskap?"
Vissa förstår när jag säger att jag är biolog, och älskar vetenskap. De ser också likheterna mellan att utöva en religion som firar årstidernas växlingar - och en examen som handlar om kunskap om naturen.
Men andra undrar fortfarande. Hur är det möjligt att hålla på med både religion och vetenskap? Är de inte motsatser, är inte alla naturvetare ateister?
Så här kommer lite förklaring.
För det första, även om jag tror på de nordiska gudarna, har en tro på ödet och ibland kan flumma loss i andliga upplevelser, så ser jag inte myterna strikt bokstavligt. Det går ju att se själv att jorden inte är en jättes ruttnande kött, att klipporna inte är skelettbitar, att människor inte är gjorda av trä. Alltså, mycket av myterna ska tolkas metaforiskt och poetiskt. Tar man dem för bokstavligt missar man poängen.
Med detta sagt: bara för att något är symboliskt innebär det inte att det är oviktigt eller osant.
Sedan vill jag också poängtera att religion och vetenskap har olika funktioner.
Vetenskap handlar om hur saker fungerar. Sådant som: hur snabbt snurrar jorden kring sin egen axel, hur vet fåglarna när de ska para sig, hur smittar förkylningar? Den mäter och observerar den materiella verkligheten, testar falsifierbara hypoteser.
Religion handlar dels om varför-frågor, men också tradition och gemenskap. Varför-frågor som t ex varför ska jag leva? Det är mer filosofiska frågeställningar, inget som går att mäta eller falsifiera. Många religioner handlar också till stor grad om etik och moral - hur ska man bete sig mot sin omgivning?
Religion kan också ge oss gemenskap: både mellan människor men också mellan människa-makter-natur. Traditioner så som högtider och religiöst hantverk kan vara givande och trevliga, trots att det är irrationellt och inget som kan bevisas.
En person som jag, som sysslar med både religion och vetenskap, måste också lära sig att separera dessa i tid och rum. Inne i labbet eller klassrummet sysslar jag med naturvetenskap, inte religion. På blot sysslar jag med religion, inte naturvetenskap. Detta är inget konstigt. Precis som att det är smidigast att dansa när man dansar, och äta när man äter, inte göra bägge samtidigt.
Sammanfattningsvis:
Så länge man kommer ihåg
- att religiösa myter inte ska tas alltför bokstavligt
- att religion och vetenskap har olika funktion
- och att syssla med var sak på sin tid
så brukar det inte bli några konflikter.
Man kan faktiskt göra mer än bara EN sak i sitt liv.
/ Emma Hernejärvi, rådsgydja
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
-
Jocke drage » Disablot: ”Intressant ”
-
Jocke drage » Att se på väven: ”Fenris ulvens kätting vet vi ju vad den gjordes av, Och vilka som gjorde den. Så..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
älvor inkluderande jolner eugene gendlin nationalistisk föda konferens skörd ledstjärnor begravning frågor påsk metoo vardag vanadis storm polygami gudamakter jättar hlodyn industrialism mytologi djur standing rock asynja osynlig tiden familj vetenskap vintersolståndet ví odr årsväntan växa in i seden häfte arbete vanatro feminism beklagande gydja torshammare tolerans hallar morsdag ordning och kaos gåva val kläder frej vårdande monokultur moder rådet midgård sociala medier skålgropsten liberal kommunikation tradition filosofi bok tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare jämstäldhet konst tranafton göteborg ukraina jötnar siv tjänstgörande sigurd fafnesbane mimameid dakota access kurs förstörelse mångkultur eir skade hedningar emma hernejärvi rune forssén årsting stockholm medlemmar alver oden kultur midsommar monoteism lucia helighet historisk sed vinternätterna lek modern hedendom disablot sång förnyelse trossamfund vår ceremoni tankar demokrati politik högtider gamla uppsala carl lundbäck gemenskap höst skalleper jord död jul alvablot liv mångfald per lundberg ritual natur barn personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner polyteism forn sed samfundet forn sed sverige gerd freja yggdrasil vinter frigg känslor gudar sed andlig erfarenhet gudsbild disa asatro frey mörker tempel hemmet döden nornor höstdagjämningen årstider ragnarök förfäder äring urd vårblot traditioner solvända förmödrar bön faq etik kyla bröllop sommarsolstånd myter samhälle interreligiöst lusse väv uppfostran myter, vetenskap, ymer nyckelord media skuld makter hiero gamos äktenskap grunna tyr symbol ödet ogrundand misstänksamhet skola ägg mat utbrändhet video hälsa berättelse folkräkning förnimmelse julafton väven bronsålder fulltrogen utbildning heliga platser tankesmedja studier ursprungsfolk blotlag tomhet monogami ginnungagap tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa bifrost november vårfrudagen organisation trana fördomar källor vlogg odla identitet det implicita naturens rättigheter sekulär insida toreblot värderingar landskap bildning verdandi gud nutid internet personlig sed feja påvestenen sejd alva religionsfrihet edsring kristendom registrerat tor blota tacksamhet vana moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr dröm ting helig plats ekologistisk kropp
Fortsätt så!