Disablot
Disa är längtan efter våren, efter liv och värme.
Det vi vet skedde under julen, årshjulets vridning från mörker till ljus, börjar nu synas.
Dagarna är märkbart längre. Vi kan tänka oss att Sunnas dotter som har tagit sin mors plats i solvagnen, börjar växa i sin roll och orkar åka högre och högre upp på himlen för varje dag. Det är fortfarande vinter i stora delar av landet, men Sunna ger hopp om vår och om liv.
Diser är gudinnor som kopplas samman med fruktbarhet, liv och död, födsel och strid. Vilka av gudinnorna som räknas som diser är inte säkert förutom Freja, som har binamnet Vanadis.
Så sent som under medeltiden hölls en marknad som kallades Distingen i Uppsala runt vårvintern. Det är anledningen till att blotlagen i Samfundet Forn Sed håller Disablot i början av februari. Äldre fornisländska sagor (tillexempel Víga-Glúms saga kapitel 6 och Egils saga kapitel 43) talar också om disablot, men dessa hålls då under de så kallade vinternätterna som äger rum under hösten. Det kan alltså ha varit olika traditioner på Island och i Sverige rörande när man firande diserna. Eller så var diserna, som de fortfarande är, omtyckta och firades flera gånger per år.
De makter vi oftast vänder oss till under disabloten är Freja och Sunna, men kanske också till Skade nu när hon tar på sig sina skidor och tar sig från Njords kust hem till fjällen.
Ett annat firande som äger rum strax innan Disa är Eldsborg. ”Eldborgs skål” är en norsk och bohuslänsk sed som går av stapeln vi julens slut. Då blotas öl i härdens eld och eldens rådare Eldsborg ombeds att inte skada gården genom vådeld och brand, utan att hålla sig i härden och vara till nytta för oss människor. Om du inte har lyft din skål för inne innan, så passar det utmärkt att göra det nu under Disablotet.
Linda Stiernberg, riksgydja
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ledstjärnor siv ägg frej sejd vårfrudagen filosofi tomhet myter, vetenskap, ymer väv kläder tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa alva jämstäldhet påvestenen grunna polygami vardag metoo mat utbildning odr uppfostran fulltrogen nyckelord blota landskap berättelse nationalistisk toreblot feminism kropp växa in i seden familj konferens värderingar jötnar edsring julafton tacksamhet dröm jolner vanatro standing rock dakota access makter sociala medier ödet identitet skuld bok nutid tranafton hlodyn sekulär ví folkräkning tor feja kristendom rådet väven göteborg morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner ekologistisk monokultur gud verdandi interreligiöst personlig sed vanadis förstörelse osynlig inkluderande skörd föda tyr hälsa helighet samhälle hedningar etik stockholm förfäder årsting kyla alver monoteism modern hedendom medlemmar lek ragnarök förmödrar urd oden vår tankar förnyelse trossamfund nornor politik gamla uppsala högtider mörker döden ceremoni andlig erfarenhet död gemenskap skalleper känslor frigg samfundet forn sed sverige alvablot jul liv ritual polyteism barn religion livsåskådning blot personlig berättelse andra religioner natur per lundberg forn sed gerd vinter freja yggdrasil sed mångfald höst jord gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet årstider disa tempel frey carl lundbäck demokrati asatro äring bröllop lusse sommarsolstånd vårblot bön midsommar vinternätterna emma hernejärvi myter traditioner lucia solvända disablot rune forssén faq kultur historisk sed blotlag skola årsväntan ogrundand misstänksamhet utbrändhet media det implicita storm midgård djur moder tankesmedja jättar vlogg religionsfrihet kommunikation eugene gendlin tjänstgörande mytologi helig plats asynja kurs beklagande tradition naturens rättigheter äktenskap skade frågor ukraina odla fördomar ursprungsfolk ordning och kaos förnimmelse val insida studier ginnungagap vetenskap påsk gudamakter registrerat gydja tiden hallar arbete tolerans heliga platser vårdande sedvandrare hiero gamos sigurd fafnesbane häfte älvor liberal bronsålder skålgropsten industrialism organisation vana internet symbol mimameid video monogami eir vintersolståndet moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr gåva ting konst mångkultur begravning torshammare källor bildning trana november