Det heliga tinget
Snart håller Samfundet Forn Sed Sverige årsting i Gamla Uppsala. Som i andra demokratiska föreningar och samfund är det årstinget (årsmötet) dit alla medlemmar är inbjudna, som ytterst beslutar om samfundets verksamhet och inriktning.
Men årstinget ses hos oss inte endast som en vanlig sekulär föreningsprocedur. Tinget är djupt förankrad i vår andlighet. Tinget är en del av seden – historiskt, mytologiskt, praktiskt.
Tinget är heligt. Den plats där tingsförhandlingarna äger rum är en särskilt helig plats. Detta markerades i gammal hednisk tid genom att man satte upp så kallade véband runt tingsplatsen. Där innanför skulle frid råda.
Tingsplatsen är en kultplats. Gudarna är närvarande under tinget. Tinget är en avspegling av gudarnas ordning. Även gudarna samlas till ting. I den Poetiska Eddan berättas att när gudarna instiftade dygnets och årets cykler och gav åt solen och månen sina banor, då gjorde de detta genom ett rådslag:
Då gick de myndiga
makter till doms,
heliga gudar
höll rådslag därom.
Namn gav de åt natten,
å nedan och ny,
åt morgon och afton,
middag och kväll,
så att åren fick
sin fasta bana
(Völvans spådom, vers 6. Översättning: Lars Lönnroth)
Det är alltså inte en allsmäktig gud som diktatoriskt bestämmer hur det skall vara, utan världen skapas genom demokratisk dialog och gemensamma beslut.
Idag har vi nästan tagit demokratin för given. Men när det nu blåser ideologiska vindar som för med sig demokratiförakt och populism, då är det väl värt att påminna oss om demokratins grundläggande helighet.
Tinget – demokratin – är något vi ständigt behöver värna och utveckla. Det är inte meningen att vi skall kopiera någon vikingatida eller annan samhällsmodell. Vi kan inspireras av tingets rötter men behöver finna våra egna former i vår tid som säkrar delaktighet, demokrati, mångfald och goda beslut.
Årstinget i Gamla Uppsala är alltså viktigt både som en demokratisk och helig institution. Samfundets årsting hålls i samband med vårt stora vårblot, vilket på ett naturligt sätt understryker tingets andliga förankring. Samfundets tingsförhandlingar kommer vara relativt korta och koncentrerade. Det har sina fördelar, men också sina nackdelar genom att det eftertänksamma samtalet inte kommer till sin rätt där. Därför är det viktigt att samfundet arrangerar andra former av sammankomster under året som kompletterar årstinget. Där vi kan samlas, dela tankar och åsikter och utveckla seden tillsammans. En sed behöver växa fram underifrån, av brukare och utövare, i formella och informella möten. Blotlagen spelar här en viktig roll med sina lokala ting och blot. Det är därför glädjande att se att samfundet växer och blotlagen blir fler.
Jag ser fram emot vårblotet och årstinget i Gamla Uppsala den 16 april. Jag hoppas jag träffar dig där. När vi går till tings – låt oss då minnas att vi utför en på djupet helig handling. Vi gestaltar gudarnas styrelseform här i Midgård.
Henrik Hallgren
Rådsgode
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Raven » Hur ser gud ut: ”Fin beskrivning av gudarna och Frej. Nyfiken på din väg till att bli fulltrogen...”
-
Per Lundberg » Blot + bön + sejd: ”Hello levgeniia, Odin is much more than a god of war. Also of sejd, runes and g..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
konst ting gåva moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vintersolståndet jämstäldhet påvestenen grunna polygami vardag metoo industrialism organisation odr uppfostran fulltrogen nyckelord blota landskap bifrost nationalistisk toreblot begravning heliga platser tolerans familj konferens värderingar jötnar alva gudamakter påsk vetenskap ginnungagap studier insida val förnimmelse makter sociala medier ödet odla ukraina frågor skade äktenskap naturens rättigheter tradition berättelse kurs feja kristendom rådet väven eugene gendlin kommunikation religionsfrihet vlogg jättar tankesmedja moder djur personlig sed vanadis förstörelse media utbrändhet skörd föda tyr hälsa november trana bildning källor torshammare beklagande mångkultur asynja etik stockholm förfäder årsting kyla emma hernejärvi vinternätterna midsommar bön vårblot ragnarök sommarsolstånd lusse bröllop äring helighet samhälle hedningar demokrati carl lundbäck frey asatro politik gamla uppsala årstider mörker döden ceremoni vår död gemenskap skalleper känslor frigg yggdrasil samfundet forn sed sverige vinter gerd forn sed per lundberg andra religioner natur personlig berättelse blot livsåskådning religion barn polyteism ritual liv jul freja mångfald alvablot sed andlig erfarenhet höst jord gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet högtider disa tempel nornor trossamfund förnyelse tankar faq kultur historisk sed oden urd förmödrar interreligiöst alver lek medlemmar modern hedendom monoteism myter traditioner lucia solvända disablot rune forssén tomhet filosofi vårfrudagen sejd frej ägg siv ledstjärnor blotlag skola årsväntan ogrundand misstänksamhet osynlig inkluderande det implicita storm midgård verdandi gud monokultur ekologistisk tid, årstider, vår, personliga reflektioner morsdag göteborg arbete tjänstgörande mytologi helig plats tor folkräkning ví sekulär hlodyn tranafton nutid bok skuld fördomar ursprungsfolk ordning och kaos identitet dakota access standing rock vanatro jolner dröm tacksamhet julafton edsring registrerat gydja tiden hallar växa in i seden kropp feminism vårdande sedvandrare hiero gamos sigurd fafnesbane häfte älvor liberal bronsålder skålgropsten utbildning mat vana internet symbol mimameid video monogami eir tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kläder väv myter, vetenskap, ymer