Hur ser gud ut
Inom forn sed har vi flera sätt att närma oss makterna på; blot, sejd och bön kanske ses som de vanligaste sätten, men även att studera myterna, lyssna till dem, läsa dem eller framföra dem är ett sätt att närma oss makterna.
I myterna och sagorna beskrivs gudarna som att de vore lika oss och vi tänker oss gärna att de både ser ut som oss, har liknande problem som oss och har samma längtan som vi. Jag ser det synsättet som en förenklad bild. Jag tror i och för sig att myterna är sanna, i den mån myter är en poetisk beskrivning världen och makterna. På ytan kan myterna verka som enkla men om vi tittar närmare på dem ser vi att de är djupa, fulla med liknelser, råd och kunskap som döljer sig strax under ytan. Ändå ger myterna bilden av att gudarna är människolika och för mig är gudarna så mycket mer, kanske är de i sin helhet ogreppbara.
Jag är fulltrogen Frej så jag använder gärna honom som exempel när jag ska beskriva hur jag tror en gud ser ut, hur jag ser gud.
I grunden är Frej den kraft som får fåglarna att sjunga på våren, som får saven att stiga i trädens stamm och han är den varma solstrålen som tinar upp den frusna åkern. Han är fröet som vilar i jorden i väntan på vårens värme.
Inom forn sed ser vi gudarna och makterna som våra vänner och att vi människor har en vänskapsrelation till dem. Som i alla relationer påverkas man av den andre, i bra relationer utvecklas man och blir mer än vad man själv var. Likadant tänker jag mig gudarna. I kontakt med människor får gudarna fler nyanser. Vi ser den kraft som Frej representerar i naturen och kopplar ihop detta med liknande krafterna som finns inom människan, mänskliga relationer och kultur. På det sättet är Frej också en gud över förälskelse, längtan, sexuell längtan och han är den gud som inte bara ger frid och äring utan också glädje och goda gåvor.
Linda Stiernberg, riksgydja
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
utbildning mat uppfostran fulltrogen skålgropsten blota liberal berättelse landskap vårdande heliga platser sedvandrare växa in i seden familj kropp värderingar konferens edsring jötnar vetenskap ginnungagap påsk vanatro studier dakota access insida ursprungsfolk fördomar makter sociala medier bok odla tranafton hlodyn skade beklagande naturens rättigheter tradition feja kurs väven göteborg mytologi tjänstgörande ekologistisk morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner jättar tankesmedja djur vanadis förstörelse midgård storm inkluderande osynlig föda skörd blotlag skola ägg frej november vårfrudagen filosofi sejd mångkultur väv konst ting alva kläder tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa grunna monogami vardag polygami vana metoo solvända lucia kyla emma hernejärvi vinternätterna modern hedendom medlemmar lek ragnarök sommarsolstånd bröllop äring historisk sed faq kultur etik disablot carl lundbäck frey tempel gamla uppsala årstider hemmet gudsbild sång höstdagjämningen asatro demokrati höst mångfald sed andlig erfarenhet död jord samfundet forn sed sverige alvablot gerd liv ritual polyteism andra religioner religion livsåskådning blot personlig berättelse natur barn per lundberg forn sed jul vinter freja yggdrasil gemenskap gudar frigg känslor skalleper förnyelse tankar vår ceremoni döden mörker högtider politik disa nornor trossamfund stockholm rune forssén samhälle hedningar helighet oden lusse urd förmödrar vårblot bön midsommar monoteism myter alver traditioner årsting förfäder internet symbol mimameid påvestenen jämstäldhet video moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr eir vintersolståndet myter, vetenskap, ymer gåva tomhet torshammare källor begravning siv ledstjärnor bildning trana hälsa tyr ogrundand misstänksamhet årsväntan media utbrändhet personlig sed interreligiöst det implicita moder verdandi monokultur gud religionsfrihet kommunikation vlogg rådet kristendom eugene gendlin tor helig plats asynja sekulär folkräkning ví nutid äktenskap skuld frågor ukraina ordning och kaos identitet ödet standing rock förnimmelse val jolner tacksamhet julafton dröm registrerat gudamakter tiden gydja tolerans hallar arbete toreblot nationalistisk feminism sigurd fafnesbane hiero gamos nyckelord häfte älvor odr bronsålder organisation industrialism