Hur ser gud ut
Inom forn sed har vi flera sätt att närma oss makterna på; blot, sejd och bön kanske ses som de vanligaste sätten, men även att studera myterna, lyssna till dem, läsa dem eller framföra dem är ett sätt att närma oss makterna.
I myterna och sagorna beskrivs gudarna som att de vore lika oss och vi tänker oss gärna att de både ser ut som oss, har liknande problem som oss och har samma längtan som vi. Jag ser det synsättet som en förenklad bild. Jag tror i och för sig att myterna är sanna, i den mån myter är en poetisk beskrivning världen och makterna. På ytan kan myterna verka som enkla men om vi tittar närmare på dem ser vi att de är djupa, fulla med liknelser, råd och kunskap som döljer sig strax under ytan. Ändå ger myterna bilden av att gudarna är människolika och för mig är gudarna så mycket mer, kanske är de i sin helhet ogreppbara.
Jag är fulltrogen Frej så jag använder gärna honom som exempel när jag ska beskriva hur jag tror en gud ser ut, hur jag ser gud.
I grunden är Frej den kraft som får fåglarna att sjunga på våren, som får saven att stiga i trädens stamm och han är den varma solstrålen som tinar upp den frusna åkern. Han är fröet som vilar i jorden i väntan på vårens värme.
Inom forn sed ser vi gudarna och makterna som våra vänner och att vi människor har en vänskapsrelation till dem. Som i alla relationer påverkas man av den andre, i bra relationer utvecklas man och blir mer än vad man själv var. Likadant tänker jag mig gudarna. I kontakt med människor får gudarna fler nyanser. Vi ser den kraft som Frej representerar i naturen och kopplar ihop detta med liknande krafterna som finns inom människan, mänskliga relationer och kultur. På det sättet är Frej också en gud över förälskelse, längtan, sexuell längtan och han är den gud som inte bara ger frid och äring utan också glädje och goda gåvor.
Linda Stiernberg, riksgydja
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Per Lundberg » Blot + bön + sejd: ”Hello levgeniia, Odin is much more than a god of war. Also of sejd, runes and g..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
-
Jocke drage » Disablot: ”Intressant ”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ting gåva myter, vetenskap, ymer vintersolståndet kläder video jämstäldhet påvestenen vardag polygami internet utbildning mat uppfostran fulltrogen skålgropsten blota liberal bifrost landskap toreblot begravning heliga platser sedvandrare växa in i seden hallar tiden gydja alva gudamakter registrerat vetenskap ginnungagap påsk vanatro val förnimmelse standing rock ödet identitet ordning och kaos ukraina frågor skuld äktenskap nutid tradition berättelse naturens rättigheter tor helig plats tjänstgörande arbete göteborg mytologi tid, årstider, vår, personliga reflektioner ekologistisk morsdag tankesmedja jättar verdandi moder vanadis förstörelse personlig sed inkluderande osynlig föda skörd blotlag skola ägg frej november torshammare beklagande källor tomhet mångkultur rune forssén stockholm solvända lucia kyla myter monoteism midsommar bön vårblot ragnarök förmödrar urd lusse oden helighet hedningar samhälle demokrati carl lundbäck frey asatro disa politik högtider mörker döden ceremoni vår död jord skalleper känslor frigg yggdrasil samfundet forn sed sverige vinter jul forn sed per lundberg andra religioner natur personlig berättelse blot livsåskådning religion barn polyteism ritual liv gerd freja mångfald alvablot sed andlig erfarenhet höst gemenskap gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet årstider gamla uppsala tempel nornor trossamfund förnyelse tankar kultur faq historisk sed äring bröllop sommarsolstånd interreligiöst alver lek medlemmar modern hedendom vinternätterna emma hernejärvi traditioner årsting förfäder disablot etik asynja sejd filosofi vårfrudagen siv ledstjärnor bildning trana hälsa tyr ogrundand misstänksamhet årsväntan media utbrändhet midgård det implicita storm djur monokultur gud religionsfrihet kommunikation vlogg rådet kristendom eugene gendlin väven kurs feja sekulär folkräkning ví skade hlodyn tranafton odla bok sociala medier makter fördomar ursprungsfolk insida dakota access jolner studier julafton dröm tacksamhet jötnar edsring konferens värderingar kropp familj tolerans nationalistisk feminism vårdande sigurd fafnesbane hiero gamos nyckelord häfte älvor odr bronsålder organisation industrialism metoo vana mimameid symbol monogami grunna moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr eir tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa konst väv