Hur myten räddar mitt liv
För andra gången i sitt inte fullt treåriga liv ligger min yngste son på intensivvårdsavdelning* för en åkomma så ovanlig att jag aldrig hade hört talas om den innan han föddes. Första gången, direkt efter födseln, låg han inne i nästan två månader och den här gången har läkarna förvarnat att det att det kan ta tre månader eller mer innan han är frisk nog att få komma hem. I skrivande stund har han redan legat inne i över en månad.
Jag tror att de flesta reagerar starkt på bara att höra om små barn på sjukhus, och som förälder till ett svårt sjukt barn slår hela kroppens larmsystem på. Den första tiden går man omkring i ett adrenalinrus, sover tungt och vaknar på under en sekund – inte utsövd, men inte heller trött i vanlig mening. Man livnär sig på skräpmat som säljs på så kort avstånd från barnets sjuksäng som möjligt och kaffe som hela tiden magiskt dyker upp i föräldraköket på intensivvårdsavdelningen för barn (BIVA).
Efter det börjar man gå över i nästa fas, där undantagstillståndet blir vardag. Det är mindre av gråt i halsen och väntan, mer av anpassning och omställning; mindre kaffe och mer hemlagad mat. Det är då man börjar planera för att kunna blota och hålla Torshelgd på sjukhuset.
Hur länge det varar beror säkert på person, på hur sjukt ens barn är och andra omständigheter.Jag minns dock när jag gick över i den andra fasen då för snart tre år sedan. Det var när jag insåg att min son inte fick lov att äta eller dricka något, och i hans sida hade han ett sår där dränet som tömde honom på vätska satt som ett spjut.
Veit ek at ek hekk...
Jag vet att jag hängde…
Orden kom till mig och myten fick liv framför mina ögon. Jag minns att jag tittade över det sovande spädbarnet, som jag ännu aldrig hade fått hålla i famnen, och såg att min fru tittade på mig. Jag såg att hon tänkte som jag. Plötsligt fick det hemska mening. Det var Oden som visade att barnet var hans. Eller om barnet visade att han hörde samman med Oden. Plötsligt var smärtan hanterbar och jag kunde se det som hände framför mig utan att slitas i stycken.
Det handlar inte om ifall det var “rätt” av att Oden ta mig son till sin, eller ifall det var av ondo eller gott. Det handlar om att det finns en mening i det som sker, en mening som jag kan ta till mig och förhålla mig till. Ett sätt att förstå det vi går igenom. Hur hemskt det än blir finns det en mening, en avsikt, det är inte bara tomhet och kaos, det finns en väg att gå. Det är svårt att beskriva hur avgörande det varit för mig att ha denna mening mitt i det svåra, jag skulle i alla fall haft svårt att förstå det innan jag själv var med om det.
Av de många sätt som myterna kan hjälpa oss i livet har detta, att hantera kriser, varit en av de viktigaste för mig. Idag när jag jag sitter bredvid sonens sjuksäng än en gång minns jag att Oden genomgår många prövningar i myterna. Och att en dag kommer det inte längre att vara upp till mig att tolka det min son går igenom, mytologiskt eller på annat sätt.
Räv Skogsberg, gode
* För den som följt mina uppdateringar om min son är han inte sämre igen, stora delar av texten började jag skriva när han låg kvar på BIVA, och jag har valt att behålla dem.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
-
Irving Norqvist » Nyskapad myt om disa: ”Ett härligt filosofisk poem med djupa rötter till verkligheten. Tack. Mvh Irving..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
utiséta förstörelse ursprungsfolk inkluderande ordning och kaos älvor odla ukraina nutid tranafton blotlag naturens rättigheter tradition filosofi tor beklagande rådet vintersolståndet gåva morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner ekologistisk monokultur vardag grunna moder dröm personlig sed utbrändhet internet osynlig ogrundand misstänksamhet äktenskap skola ví häfte november trana blota källor torshammare bifrost heliga platser mångkultur värderingar familj kropp ting gydja moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vetenskap gudamakter monogami vanatro ginnungagap mimameid symbol djur metoo årsväntan insida organisation fördomar odr uppfostran frågor nyckelord bok landskap folkräkning sedvandrare väven feja kura skymning vlogg göteborg tiden kommunikation verdandi gud påsk vanadis interreligiöst årsting bröllop historisk sed faq kultur ragnarök förfäder urd samhälle vinternätterna solvända lucia traditioner kyla emma hernejärvi alver midsommar höstdagjämningen mörker disablot årstider carl lundbäck asatro döden disa trossamfund hemmet tempel frigg sed gemenskap höst skalleper yggdrasil liv mångfald vinter jul polyteism ritual natur religion livsåskådning blot personlig berättelse barn andra religioner forn sed per lundberg gerd samfundet forn sed sverige freja alvablot död andlig erfarenhet jord gudar känslor politik gudsbild nornor högtider gamla uppsala tankar frey demokrati förnyelse sång vår ceremoni modern hedendom monoteism myter vårblot bön äring stockholm rune forssén oden lusse sommarsolstånd etik hedningar helighet lek förmödrar medlemmar studier tacksamhet jättar edsring registrerat arbete kristendom eugene gendlin tolerans helig plats berättelse toreblot nationalistisk sigurd fafnesbane hlodyn vårfrudagen liberal ägg skålgropsten identitet dakota access mat förnimmelse utbildning jolner val polygami julafton alva påvestenen jötnar eir tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa konferens emma hernejärvi' myter, vetenskap, ymer hallar begravning tomhet kurs feminism växa in i seden sejd hiero gamos vårdagjämning siv ledstjärnor bronsålder tyr fulltrogen skörd industrialism media ödet storm midgård vana jämstäldhet earth hour tankesmedja kläder video religionsfrihet konst asynja tjänstgörande mytologi väv kvinnlighet bildning sekulär frej vårdande skade hälsa skuld föda sociala medier makter det implicita standing rock diser