Vi stödjer ursprungsfolkens kamp mot Dakota access!
Just nu sker den största sammankomsten av ursprungsfolk i USA på över hundra år. De har sedan april i år enats i kamp mot oljeledningen Dakota Access i North Dakota som förstör deras heliga platser, deras gravfält och hotar dricksvattnet från Missourifloden.
Ofta beskrivs det som att de protesterar. Själva ser de sig snarare som försvarare. Försvarare av vattnet. Försvarare av sina heliga marker. Försvarare av sina förfäders och förmödrars gravplatser. Flera av Dakota- och Lakotastammarnas heliga områden har redan blivit förstörda under bygget. I indianfolkens gamla berättelser talas om ”den svarta ormen” och de identifierar nu denna svarta orm som oljeledningen, vilken kommer kunna transportera en halv miljon fat olja om dagen.
Representanter från minst 250 olika stammar av Nordamerikas ursprungsfolk finns på plats i det läger som byggts upp i Siouxernas reservat ”Standing Rock”. Dessutom har representanter för ursprungsfolk från olika delar av världen rest dit i solidaritet. Bland annat maoris från Nya Zeeland, samer från Sverige och indianfolk från Amazonas.
Ursprungsfolk runtom i världen förenas i kampen mot det storskaliga industrisamhällets rovdrift. De inser att de är enade i sin kamp för sin mark, sina heliga platser och en djup respekt för Moder Jord.
Industrisamhället ser världen som ”resurser”, som enbart råvaror att utnyttja. Naturen reduceras till ett själlöst objekt för människors girighet. Det leder inte bara till att naturen och de heliga platserna förstörs. Det förstör också de kulturer som under tusentals år levt i samspel med landskapet, och vars identitet är rotad i landskapet. Och inte bara det. Det förstör också allas vår värdighet som människor. Genom att agera utifrån industrialismens världsbild glömmer vi bort vår uppgift: att vara en del i det stora sammanhanget, att bidra med balans och skönhet. Att leva med respekt och heder i våra relationer till allt levande.
När vi föröder landskapet runtom oss, ödelägger vi också grunden för vår egen existens och mening.
Samfundet Forn Sed Sverige stödjer ursprungsfolkens försvar av sina heliga platser och det levande vattnet.
Samfundet Forn Sed Sverige solidariserar sig med ursprungsfolken i kampen mot Dakota Access.
Vi vet att vi alla är sammanbundna, att allting påverkar allting annat. Samma kamp som förs där, förs också här i Sverige. Vi ser den kampen hos samer som kämpar för sina marker mot gruvbolag. Och det handlar inte bara om ursprungsfolkens marker. Överallt är landskapet fyllt av heliga platser, där gudar och gudinnor bor. Vårt samfund har som en av sina uppgifter ”att vårda, värna och väcka de heliga platserna i landskapet.” Men dessa platser offras obevekligen i den industriella "utvecklingens” namn.
Vi hedningar ser tillvaron som helig. I vår sed strävar vi efter goda relationer mellan människor, natur och makter. Detta går inte ihop med en samhällsutveckling som betraktar naturen som död råvara.
Försvararna vid Standing Rock för inte bara en kamp som vi vill stödja. De ger oss också en uppfodrande påminnelse – att försvara våra egna heliga platser, att försvara Moder Jord, och därmed vår egen värdighet.
Henrik Hallgren
Rådsgode, FSS
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
dröm julafton tacksamhet jolner vanatro förnimmelse standing rock fördomar makter sociala medier ödet frågor skuld hlodyn skade äktenskap folkräkning sekulär ví feja kurs eugene gendlin kristendom rådet väven kommunikation religionsfrihet vlogg jättar tankesmedja moder det implicita interreligiöst personlig sed vanadis media utbrändhet ogrundand misstänksamhet årsväntan hälsa tyr frej november trana begravning källor torshammare mångkultur gåva myter, vetenskap, ymer väv eir moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vintersolståndet jämstäldhet påvestenen mimameid symbol internet vana mat utbildning fulltrogen skålgropsten blota liberal älvor hiero gamos sigurd fafnesbane heliga platser sedvandrare vårdande familj kropp växa in i seden konferens värderingar gudamakter registrerat midsommar bön vårblot förmödrar bröllop urd äring helighet hedningar samhälle rune forssén stockholm solvända årsting kyla emma hernejärvi monoteism disa politik årstider mörker döden ceremoni asatro tankar förnyelse frey nornor känslor frigg gudar gemenskap höst mångfald alvablot gerd liv samfundet forn sed sverige polyteism ritual natur religion livsåskådning blot personlig berättelse barn andra religioner forn sed per lundberg yggdrasil jul vinter freja skalleper jord död andlig erfarenhet sed tempel trossamfund carl lundbäck demokrati vår höstdagjämningen sång gudsbild hemmet högtider gamla uppsala vinternätterna myter alver traditioner lucia förfäder disablot etik kultur faq historisk sed oden lusse sommarsolstånd ragnarök lek medlemmar modern hedendom jötnar edsring tiden gydja tolerans hallar arbete toreblot nationalistisk feminism landskap berättelse nyckelord häfte uppfostran odr bronsålder organisation industrialism metoo vardag polygami video monogami grunna tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kläder alva ting konst tomhet vårfrudagen sejd filosofi ägg siv ledstjärnor bildning skola blotlag skörd föda osynlig inkluderande storm midgård förstörelse verdandi djur monokultur gud tid, årstider, vår, personliga reflektioner morsdag ekologistisk tjänstgörande mytologi göteborg tor helig plats asynja tradition naturens rättigheter beklagande tranafton nutid ukraina odla bok ursprungsfolk ordning och kaos identitet val insida dakota access studier vetenskap påsk ginnungagap