Påvestenen: Polisens uttalande riskerar skapa motsättningar mellan religioner
Påvestenen i Gamla Uppsala har i dagarna blivit vandaliserad.
Uppsala högar är en plats med en rik historia, inte minst med avseende
på religion. Högarna vittnar om hedendomens historiska närvaro i
området, liksom kyrkobyggnaden vittnar om kristendomens. Platsen har
starkt symboliskt värde för bägge våra religioner, vilket visas inte
minst av påvestenens placering och av Samfundet Forn Sed Sveriges tradition att hålla vårblot
på platsen. Att kunna dela utrymme som goda grannar på detta sätt är en stor del av det vi menar när vi i våra stadgar står upp för tolerans och religionsfrihet i det mångkulturella samhället. Naturligtvis tar vi starkt avstånd från alla former av vandalism, såväl mot religiösa symboler som andra föremål.
Den förstörelse som skett är beklagansvärd, men det är också beklagansvärt att se hur asatroende misstänkliggörs av polisen utifrån till synes grundlösa antaganden. I ett uttalande i Sveriges Radio menar polisens presstalesperson Lisa Sannervik att en sten med texten ”Viola” skulle kunna ”leda tankarna till viss asadyrkan”. Vi vet inte hur polisens tankar går, men ”Viola” är knappast något som går att koppla till hedendom. Vi kan givetvis inte helt utesluta att det finns enskilda hedningar som hyser agg mot påvestenen och som kan ha orsakat vandaliseringen. Men det finns, vad vi vet, inget särskilt som pekar i den riktningen. Det är därför synd att denna ryktesspridning tagit fart. Kanske är orsaken att det är medialt gångbart att konstruera en berättelse om hur asatroende förstör kristna monument? Men tyvärr kan konsekvensen bli att det skapas onödiga motsättningar mellan religioner och att fördomar och stereotyper om hednisk religion sprids och befästs.
Vi hoppas att påvestenen går att återställa till ett användbart skick,
inte minst inför den ekumeniska friluftsgudstjänst som vi förstår
skall hållas på platsen senare i år. Själva kommer vi som vanligt fira vårblot på platsen under påskdagen, ett glädjefullt och fridsamt firande av livets och värmens återkomst, i full respekt och tolerans för andra religiösa traditioner.
Martin Domeij, Ordförande Samfundet Forn Sed Sverige (FSS)
Henrik Hallgren, Rådsgode FSS
Per Lundberg, Rådsmedlem FSS
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
utbildning mat skålgropsten bronsålder odr blota liberal berättelse landskap toreblot feminism nationalistisk tolerans arbete hallar tiden gydja edsring jötnar tacksamhet dröm julafton studier jolner val förnimmelse sociala medier ödet identitet ordning och kaos bok odla tranafton hlodyn skade ví folkräkning sekulär asynja helig plats tjänstgörande eugene gendlin kristendom rådet vlogg kommunikation religionsfrihet gud monokultur djur storm det implicita interreligiöst personlig sed inkluderande osynlig årsväntan ogrundand misstänksamhet blotlag skola ägg frej november torshammare begravning källor tomhet ting gåva myter, vetenskap, ymer vintersolståndet eir moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr grunna monogami symbol mimameid vana metoo förfäder lucia kyla emma hernejärvi vinternätterna modern hedendom medlemmar lek ragnarök förmödrar bröllop äring historisk sed faq kultur etik disablot carl lundbäck frey tempel gamla uppsala årstider hemmet gudsbild sång höstdagjämningen asatro demokrati höst mångfald sed andlig erfarenhet död jord samfundet forn sed sverige alvablot gerd liv ritual polyteism andra religioner religion livsåskådning blot personlig berättelse natur barn per lundberg forn sed jul vinter freja yggdrasil gemenskap gudar frigg känslor skalleper förnyelse tankar vår ceremoni döden mörker högtider politik disa nornor trossamfund stockholm rune forssén samhälle hedningar helighet oden lusse urd sommarsolstånd vårblot bön midsommar monoteism myter alver traditioner årsting solvända internet polygami vardag påvestenen jämstäldhet video kläder alva tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa konst väv mångkultur sejd filosofi vårfrudagen siv ledstjärnor bildning trana hälsa tyr föda skörd media utbrändhet midgård förstörelse vanadis moder verdandi jättar tankesmedja morsdag ekologistisk tid, årstider, vår, personliga reflektioner mytologi göteborg väven kurs feja tor naturens rättigheter beklagande tradition nutid äktenskap skuld frågor ukraina makter fördomar ursprungsfolk insida dakota access standing rock vanatro påsk ginnungagap vetenskap registrerat gudamakter konferens värderingar kropp familj växa in i seden sedvandrare heliga platser vårdande sigurd fafnesbane hiero gamos nyckelord häfte älvor fulltrogen uppfostran organisation industrialism
Nu ska vi nog inte kasta sten i glashus. Jag tyvärr ingen svensk statistik men skulle man enligt amerikansk statistik utvisa alla ateister från USA skulle fängelsepopulationen endast minska med 1% medan över 60% av det vetenskapliga samfundet skull skulle försvinna. Så enligt Amerikansk statistik så är det inte ateisterna som utgör den största grogrunden för brott och jag har svårt att tro att det skulle vara nån skillnad i Sverige även om vi möjligen har en större andle ateister än vad USA har.
Det är förmodligen desillusionerade och uttråkade ungdomar som inte förstår bättre precis som det oftast även är när det välts gravstenar på kyrkogårdar.