I Trädet är vi alla

Tänk dig att du vandrar i skogen. Träd står runt om dig med vinden susande i bladverket. Träd med rötter ned i jorden, stammar som stabilt håller upp kronan. Vätska flödar full med näring från rot upp till krona och ned igen. Blad som insuper Solsmekande energi och nyttoämnen.
Bladverk, Rot, Stam och Krona.
Träd, Vårdträd och heliga lundar var fordom ytterst viktiga för religiöst liv. Vetskap om detta finns i många texter på olika sätt. Att blota vid träd, att till och med prata med träd vittnar en lag om på grund av lagförbud att tala med träd. Därav vet vi att det är en aktivitet som fordom gjordes.
I dagens naturvetenskapliga avmystifiering så kan det te sig konstigt och avvikande. Träd har ingen mun eller öron som människan, att ljudkommunicera med! Så självklart och nästan banalt. Ljuden som du och jag som människor använder för samtal är vibrationer i luftrummet. Vibrationer är energi, rörelseenergi. Samtal med träd görs på andra sätt än med medmänniskor. I att uppfatta oss i gemenskap i livets flöde med trädet är det ett annat typ av samtal som kan föras på ett icke intellektuellt sätt genom att sätta sig vid ett träd, ryggen lutad mot stammen, rumpan på marken vid trädets fot. Blicka upp längs med stammen mot kronan som finns högt ovanför med bladverk som susar i vinden. Tänka sig smälta samman med trädet. Att dina tankar är som bladens sus i luften och berörs av Makternas närvaro uppe i kronan.
Värdet med att i tanken kunna kommunicera med träd är även för att vi människor är i relation med vår omvärld och den lever den med inte alltid på samma sätt som människa. Allt har sin livscykel och därmed förändring såsom människa. Träd får precis som människan näring från Jord och Solens interaktion med vatten som flödar inombords bark eller hud. Myterna berättar så klart om det största trädet, Yggdrasil eller Mimameid. Det är inte ett bokstavligt träd utan en metaforisk bild av trädet som håller hela existensen. Från rötter, stam och krona. En bild av livets träd där alla är i gemenskap med varandra bortom art, ras eller form.
Vi människor är i relation med vår levande omvärld. I ekologisk och hållbarhetssynpunkt kan detta vara självklart. Jag finner att innebörden är djupare och större än bara fysisk . En relation innebär ömsesidighet, ge och ta. Det vi människor ger till Jord, Vatten och Luft är den tacksamhet vi visar för det vi får.
Vi får gå i skogen omgiven av stammar, rötter och trädkronorna som susar ovanför.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Per Lundberg » Blot + bön + sejd: ”Hello levgeniia, Odin is much more than a god of war. Also of sejd, runes and g..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
-
Jocke drage » Disablot: ”Intressant ”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
verdandi moder storm det implicita midgård utbrändhet media skörd föda tyr hälsa siv ägg frej sejd vårfrudagen filosofi tomhet mångkultur väv konst tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa eir moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr video jämstäldhet polygami vardag vana metoo utbildning mat skålgropsten bronsålder nyckelord blota liberal bifrost landskap toreblot begravning heliga platser tolerans familj kropp värderingar konferens alva gudamakter påsk vetenskap ginnungagap studier jolner val förnimmelse ordning och kaos ursprungsfolk fördomar makter skuld bok nutid tranafton hlodyn sekulär ví folkräkning feja kurs tjänstgörande arbete göteborg mytologi tid, årstider, vår, personliga reflektioner ekologistisk morsdag gud monokultur sommarsolstånd urd lusse äring helighet faq kultur etik stockholm förfäder lucia kyla myter monoteism midsommar bön vårblot ragnarök ceremoni vår demokrati carl lundbäck frey asatro politik gamla uppsala högtider mörker döden gudar gemenskap höst andlig erfarenhet sed jul alvablot samfundet forn sed sverige freja polyteism ritual natur barn personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner per lundberg forn sed vinter mångfald yggdrasil liv gerd känslor skalleper jord död frigg gudsbild hemmet årstider disa tempel nornor trossamfund förnyelse tankar höstdagjämningen sång alver lek medlemmar modern hedendom vinternätterna emma hernejärvi traditioner årsting solvända disablot rune forssén hedningar samhälle historisk sed oden bröllop förmödrar interreligiöst jättar tankesmedja kommunikation vlogg religionsfrihet kristendom eugene gendlin väven rådet helig plats tor berättelse tradition naturens rättigheter äktenskap skade frågor ukraina odla identitet ödet sociala medier insida dakota access standing rock vanatro julafton dröm tacksamhet jötnar edsring registrerat gydja tiden hallar växa in i seden nationalistisk feminism vårdande sedvandrare hiero gamos sigurd fafnesbane häfte älvor fulltrogen uppfostran odr industrialism organisation internet mimameid symbol monogami grunna påvestenen kläder vintersolståndet myter, vetenskap, ymer gåva ting asynja källor beklagande torshammare ledstjärnor bildning trana november blotlag skola årsväntan ogrundand misstänksamhet inkluderande osynlig förstörelse vanadis personlig sed djur