En plats för mina gudar
Jag har på sistone flyttat en del. Inför hösten flyttade jag från hemmet i Stockholm jag växte upp i, till Uppsala där jag hyrde ett rum. Efter årskiftet flyttade jag igen, från Uppsala till Stockholm, där jag numera bor tillsammans med min pojkvän.
Att flytta hemifrån är att bli mer självständig, ta eget ansvar, men också att få mer plats att vara sig själv. Inklusive att bygga sina egna traditioner.
Även om mitt lilla gudastalle ser sig likt ut, med små avbilder av gudar och makter, så finns det en annan skillnad. Jag har inte ett eget rum att gömma min religion i, jag bor i en etta. Det får samsas med min sambos grejer. Det behövdes heller ingen övertalning till att pröva fira torshelgd. Jag kontrasterar detta med min förra pojkvän, som jag då planerade flytta ihop med. Då fick jag höra att jag bara hade hans tillåtelse till ett altare om det gömdes när det inte "användes", exempelvis i ett skåp. Min sed skulle få vara där på nåder, om den doldes.
Även om min nuvarande kille inte är hedning själv, så känns det ändå som om jag börjar bygga ett hedniskt hem nu. Forn sed får ta upp mer plats än "mitt eget rum", den får vara i alla rum i huset och synas.
- Emma Hernejärvi, vice ordförande
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Raven » Hur ser gud ut: ”Fin beskrivning av gudarna och Frej. Nyfiken på din väg till att bli fulltrogen...”
-
Per Lundberg » Blot + bön + sejd: ”Hello levgeniia, Odin is much more than a god of war. Also of sejd, runes and g..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ting gåva myter, vetenskap, ymer vintersolståndet kläder påvestenen grunna monogami symbol mimameid internet organisation industrialism odr uppfostran fulltrogen älvor häfte sigurd fafnesbane hiero gamos sedvandrare vårdande feminism nationalistisk växa in i seden hallar tiden gydja registrerat edsring jötnar tacksamhet dröm julafton vanatro standing rock dakota access insida sociala medier ödet identitet odla ukraina frågor skade äktenskap naturens rättigheter tradition berättelse tor helig plats rådet väven eugene gendlin kristendom religionsfrihet vlogg kommunikation tankesmedja jättar verdandi moder storm det implicita midgård utbrändhet media skörd föda tyr hälsa siv ägg frej sejd vårfrudagen filosofi tomhet mångkultur etik stockholm förfäder lucia kyla myter monoteism midsommar bön vårblot ragnarök sommarsolstånd urd lusse äring helighet faq kultur demokrati carl lundbäck frey asatro politik gamla uppsala högtider mörker döden ceremoni vår död jord skalleper känslor frigg yggdrasil mångfald vinter jul forn sed per lundberg andra religioner natur personlig berättelse blot livsåskådning religion barn polyteism ritual liv gerd freja samfundet forn sed sverige alvablot sed andlig erfarenhet höst gemenskap gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet årstider disa tempel nornor trossamfund förnyelse tankar hedningar samhälle historisk sed oden bröllop förmödrar interreligiöst alver lek medlemmar modern hedendom vinternätterna emma hernejärvi traditioner årsting solvända disablot rune forssén asynja källor beklagande torshammare ledstjärnor bildning trana november blotlag skola årsväntan ogrundand misstänksamhet inkluderande osynlig förstörelse vanadis personlig sed djur monokultur gud morsdag ekologistisk tid, årstider, vår, personliga reflektioner mytologi göteborg arbete tjänstgörande kurs feja folkräkning ví sekulär hlodyn tranafton nutid bok skuld makter fördomar ursprungsfolk ordning och kaos förnimmelse val jolner studier ginnungagap vetenskap påsk gudamakter alva konferens värderingar kropp familj tolerans heliga platser begravning toreblot landskap bifrost liberal blota nyckelord bronsålder skålgropsten mat utbildning metoo vana vardag polygami jämstäldhet video moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr eir tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa konst väv
Kan andra inte stå ut med den religion, de åsikter man håller rätt för sig, då är de inte så goda vänner.