Disablot och längtan efter vår
Idag var första dagen jag gick ut efter några dagars sjukdom och vila. En kort promenad bara, det var otroligt befriande att komma ut i ljusa dagen och andas frisk luft. Dagen är mild, solen värmer, himlen och molnen bjuder på så vackra färger, från ljusaste blå till mörkt grå med ett smalt sträck av rosa i horisonten. Det är mitten av januari, julmånaden är slut. De som vill har hållit Torreblot som markerar slutet på högtiden. Vinterfåglar i trädens snötyngda grenar har börjat sjunga i hopp om ljus, vår och god äring. Naturen har redan nu börjat förbereda sig för nästa högtid, disa.
Disa då vi hyllar gudinnorna
Disa då vi hyllar mödrarna
Disa som bär ljus och löfte om vår
Blotlagen i Samfundet håller disablot runt den 3:e februari då Disa har namnsdag. Eftersom covidsmittan fortsätter så ger vi här förslag på hur ni kan hålla disablot tillsammans, men var för sig.
Jag önskar att ni, förutom att hålla de restriktioner som Folkhälsomyndigheten har, även höjer en extra skål till Eir, läkegudinnan.
Linda Stiernberg, riksgydja Samfundet Forn Sed
Vad är disablot?
”Dis” är ett ord som används för många olika kvinnliga makter, exempelvis kallas ödesgudinnor, lyckogudinnor, valkyrior och döda kvinnor för diser. De mest kända diserna är Freja Vanadis och Skade Skiddis. Lokala variationer är naturligt i den forna seden, detta visar sig även i när disablot firas. På Island firas disablot under övergången till vinterhalvåret, medan i Sverige har vi sedan förkristen tid firat disablot i göjemånaden vilket är ungefär i februari/mars. Under disablotet firas alltså alla kvinnliga makter vilket i Sverige ses som särskilt passande under denna tid på året, då naturens i vila inför våren påminner om en graviditet. Fröet gömmer sig under snötäcket, kanske isen smälter och fuktar marken. Det har börjat bli ljusare, men ännu har inte dagen vunnit över natten.
Andra seder som finns kvar i februari är exempelvis Disting vilket är en marknad i Uppsala och Eldborgs skål då vi blotar till elden för att beskydda hem och härd från farliga bränder.
I Samfundet Forn Sed är det brukligt att fira disablot i början av februari, och höja Eldborgs skål i samband med detta. Här nedan följer ett förslag på blotordning för disablotet från gydja Emma Hernejärvi.
Du behöver:
- Något gott att dricka (t ex mjöd, vin eller saft), och ett glas eller horn per person.
- Blotgåva (t ex frön, ägg, kött, ull).
- En lykta med ljus, och något att tända den med.
- Valfritt: gudabilder eller stöttor, en brasa, edsring.
Om ni är flera, är det rekommenderat att ceremonin leds av en kvinna.
Att gå till blotplatsen
Tänd ljuset i lyktan, och gå till blotplatsen. Om du har en plats du brukar blota på, går du dit. Om du aldrig blotat förut, välj ut en vacker plats utomhus där andra inte stör: t ex din egen tomt, ute i skogen, vid en fornlämning, en stor sten eller dylikt. När du kommit fram, gå medsols runt själva blotplatsen med lyktan.
Välkomna till blot
Ställ sedan ner lyktan och eventuella gudabilder på blotplatsen. Om ni är flera, välkomna varandra och lova att hålla blotsfreden under blotet. Detta kan göras genom att skicka runt en edsring, men har man ingen edsring kan man bara uttala löftet också. Om du har en brasa, tänd den.
Bjuda in makterna
Med ord, eller kanske i tanken om du är själv, bjud in diserna till platsen. Du kan välja att bjuda in diserna som ett kollektiv, ingen nämnd och ingen glömd. Eller så kan du även bjuda in specifika kvinnliga makter, genom att efter en allmän inbjudan hälsa t ex Freja, Audhumbla eller mormorsmor.
Disernas sång
Sjung Disernas sång (denna finns i Samfundets sånghäfte).
Alternativt kan vättesången sjungas.
https://www.youtube.com/watch?v=E3f0tYydqo8
Blota
Ge över din blotgåva. Du kan t ex lägga den på blotplatsen, hälla ut dricka osv. Fördelaktigt är att ha biologiskt nedbrytbara och ofarliga blotgåvor, och gärna något som passar årstiden. Om du har en brasa, är det också möjligt att bränna blotgåvan, om den är gjord av ett material som lämpar sig för det.
Bedja
Uttryck din tacksamhet till diserna i ord eller tanke. Häll upp dricka åt alla deltagare. Skåla för dina eller era förhoppningar inför kommande tid. Om ni är flera, kan en i taget säga vad hen vill skåla för – och sen skålar allihopa tillsammans för detta. Fortsätt varvet runt, se till att drickan räcker under alla skålar. Om du är själv kan du välja om du vill skåla en eller flera gånger.
I slutet höjs en särskild skål för Eldborg, för att elden skall värma och beskydda oss människor – utan att orsaka brand och skada. Om du har en brasa så häll lite dricka i elden. Annars kan du skvätta lite dricka mot det tända ljuset du har.
Dricka som blir över blotas genom att hällas ut på blotplatsen.
Avslut
Tacka makterna som närvarat under blotet, och platsens rådare. Släck eventuell brasa ordentligt. Plocka undan eventuella prylar, men blotgåvor i form av mat eller frön kan lämnas på platsen – diserna i djurform äter dem.
Gille
Efter blotet, ät god mat i makters sällskap! Om du firar med familjen, kan ni turas om att berätta myter eller sjunga sånger under middagen.

Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Jocke drage » Att se på väven: ”Fenris ulvens kätting vet vi ju vad den gjordes av, Och vilka som gjorde den. Så..”
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
älvor inkluderande jolner helig plats ting skörd moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vana tor ledstjärnor frågor vardag påsk metoo sejd påvestenen alva hlodyn gudamakter jättar djur nutid gud standing rock asynja landskap värderingar toreblot insida sekulär ví odr årsväntan odla vlogg arbete vanatro trana organisation tolerans gydja torshammare monogami hallar gåva ordning och kaos tankesmedja ursprungsfolk studier fulltrogen vårdande monokultur moder midgård sociala medier skålgropsten liberal kommunikation tradition filosofi bok tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare ogrundand misstänksamhet jämstäldhet ukraina ödet symbol äktenskap tyr grunna hiero gamos makter skuld media väv förstörelse mångkultur eir hedningar samhälle emma hernejärvi årsting bröllop stockholm alver oden faq midsommar monoteism traditioner lucia urd vinternätterna lek förfäder disablot sång förnyelse döden vår ceremoni tankar demokrati politik asatro gamla uppsala carl lundbäck gemenskap höst skalleper jord död jul alvablot liv mångfald per lundberg ritual natur barn personlig berättelse blot livsåskådning religion andra religioner polyteism forn sed samfundet forn sed sverige gerd freja yggdrasil vinter frigg känslor gudar sed andlig erfarenhet gudsbild disa högtider frey mörker tempel hemmet trossamfund nornor höstdagjämningen årstider modern hedendom ragnarök äring vårblot historisk sed helighet solvända förmödrar bön kultur etik kyla medlemmar sommarsolstånd myter rune forssén interreligiöst lusse uppfostran myter, vetenskap, ymer skade kurs dakota access nyckelord sigurd fafnesbane mimameid jötnar tjänstgörande siv göteborg tranafton skola ägg konst mat utbrändhet video hälsa berättelse folkräkning förnimmelse julafton väven bronsålder utbildning heliga platser rådet frej kläder val tomhet blotlag ginnungagap tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa morsdag november vårfrudagen bifrost feminism beklagande fördomar häfte växa in i seden källor identitet det implicita vintersolståndet vetenskap naturens rättigheter tiden osynlig familj bildning verdandi mytologi industrialism personlig sed feja internet storm vanadis polygami edsring kristendom religionsfrihet registrerat blota tacksamhet begravning konferens föda nationalistisk eugene gendlin dröm ekologistisk kropp