Gudarna tillhör inte endast det förgångna
En sån där liten grej jag stör mig på, som jag nu behöver gnälla av mig om.
Det är vanligt att i en text som handlar om modern hedendom, så beskrivs gudarna hela tiden i dåtid/imperfekt.
T ex "Oden var visdomens gud" eller "Tyr var rättvisans gud".
Jag har sett detta både från icke-hedniska journalister när de ska skriva lite förklaring i artiklar som handlar om t ex vårt samfund, men också från andra hedningar/asatroende!.
Som om gudarna vore döda!
Ingen skulle få för sig att skriva "Gud var barmhärtig enligt Islam" eller "Shiva var associerad med förstörelse, dans och introspektion", utan givetvis skulle man skriva är.
En gång frågade mig en journalist på SR:
"Hur firade man jul på asarnas tid?"
Jag var tvungen att ifrågasätta vad hon menade, vilken tid då?
Jag tror det blir såhär pga två anledningar:
1. Kristet perspektiv. Eftersom kristna tror att deras gud ett tag levde på jorden, men inte längre, är det helt logiskt att prata om "på jesu tid" osv som en viss historisk epok. Detta synsätt förs sedan över även på andra religioner.
2. Synen på asatro/hedendom som dött. Att vi hedningar bara skulle lajva vikingatid, istället för att ha meningsfulla andliga utbyten med gudarna även idag.
Min uppfattning är att gudarna lever än idag, att våra blot inte är tomma symboler utan aktiv kommunikation med makterna.
Så jag föreslår denna övning:
Föreställ dig gudarna emellanåt i moderna kläder. Inga vikingatida särkar, utan några moderna kläder du tycker är snygga eller passande. Kostym på Oden, arbetaroverall på Tor, Freja i en klänning du såg på Nobelmiddagen, t ex.
Tar det emot? Har du svårt att tänka dig det?
Kom ihåg, gudarna lever med oss. Varför skulle Freja och Oden ha fastnat specifikt på 900-talet, då de levt både före den tiden och lever än idag? Kläder är bara yta, det är bara en del av vår bild av hur vi föreställer oss gudarna. Men det här är ett första steg till att nyansera den bilden. Historia är viktigt, men det är nuet också.
Därför har jag valt att illustrera denna bloggtext med nornorna. Urd, Verdandi och Skuld. Det som varit, det som varar nu och det som komma skall. Balansen mellan dem behövs.
/ Emma Hernejärvi, rådsgydja
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
torshammare vårfrudagen november monogami bön tomhet ordning och kaos tankesmedja ursprungsfolk utbildning fulltrogen vårdande monokultur julafton midgård liberal skålgropsten berättelse folkräkning video hälsa mat utbrändhet konst ägg skola tranafton göteborg äktenskap tyr sigurd fafnesbane hiero gamos disablot skuld media eir skade myter, vetenskap, ymer ekologistisk älvor inkluderande lusse helig plats ting vana föda interreligiöst begravning tacksamhet registrerat edsring religionsfrihet kristendom storm påvestenen vanadis personlig sed gudamakter jättar djur nutid asynja standing rock toreblot landskap värderingar vintersolståndet insida identitet ví odr häfte odla fördomar arbete beklagande feminism förmödrar solvända helighet urd vinternätterna lek förfäder hedningar rune forssén årsting bröllop stockholm alver oden faq ceremoni tankar demokrati politik asatro disa frigg carl lundbäck freja höstdagjämningen nornor trossamfund vår känslor död gemenskap höst vinter yggdrasil liv ritual per lundberg barn andra religioner personlig berättelse blot livsåskådning religion natur forn sed polyteism gerd alvablot jul samfundet forn sed sverige sed andlig erfarenhet mångfald skalleper gudar döden förnyelse sång årstider gudsbild gamla uppsala högtider jord frey mörker tempel hemmet kultur etik kyla medlemmar sommarsolstånd emma hernejärvi samhälle modern hedendom ragnarök äring vårblot historisk sed traditioner monoteism midsommar trana organisation vanatro växa in i seden källor vlogg det implicita årsväntan vetenskap naturens rättigheter sekulär osynlig familj tiden verdandi bildning industrialism mytologi feja internet alva myter polygami metoo påsk vardag frågor ledstjärnor tor blota moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr skörd konferens eugene gendlin dröm nationalistisk kropp jolner mångkultur förstörelse väv uppfostran dakota access nyckelord kurs mimameid jötnar tjänstgörande grunna ödet symbol jämstäldhet ogrundand misstänksamhet tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare filosofi bok kommunikation tradition förnimmelse lucia väven bronsålder sociala medier heliga platser rådet moder kläder val studier blotlag hallar tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa ginnungagap gydja tolerans