Gudarna tillhör inte endast det förgångna
En sån där liten grej jag stör mig på, som jag nu behöver gnälla av mig om.
Det är vanligt att i en text som handlar om modern hedendom, så beskrivs gudarna hela tiden i dåtid/imperfekt.
T ex "Oden var visdomens gud" eller "Tyr var rättvisans gud".
Jag har sett detta både från icke-hedniska journalister när de ska skriva lite förklaring i artiklar som handlar om t ex vårt samfund, men också från andra hedningar/asatroende!.
Som om gudarna vore döda!
Ingen skulle få för sig att skriva "Gud var barmhärtig enligt Islam" eller "Shiva var associerad med förstörelse, dans och introspektion", utan givetvis skulle man skriva är.
En gång frågade mig en journalist på SR:
"Hur firade man jul på asarnas tid?"
Jag var tvungen att ifrågasätta vad hon menade, vilken tid då?
Jag tror det blir såhär pga två anledningar:
1. Kristet perspektiv. Eftersom kristna tror att deras gud ett tag levde på jorden, men inte längre, är det helt logiskt att prata om "på jesu tid" osv som en viss historisk epok. Detta synsätt förs sedan över även på andra religioner.
2. Synen på asatro/hedendom som dött. Att vi hedningar bara skulle lajva vikingatid, istället för att ha meningsfulla andliga utbyten med gudarna även idag.
Min uppfattning är att gudarna lever än idag, att våra blot inte är tomma symboler utan aktiv kommunikation med makterna.
Så jag föreslår denna övning:
Föreställ dig gudarna emellanåt i moderna kläder. Inga vikingatida särkar, utan några moderna kläder du tycker är snygga eller passande. Kostym på Oden, arbetaroverall på Tor, Freja i en klänning du såg på Nobelmiddagen, t ex.
Tar det emot? Har du svårt att tänka dig det?
Kom ihåg, gudarna lever med oss. Varför skulle Freja och Oden ha fastnat specifikt på 900-talet, då de levt både före den tiden och lever än idag? Kläder är bara yta, det är bara en del av vår bild av hur vi föreställer oss gudarna. Men det här är ett första steg till att nyansera den bilden. Historia är viktigt, men det är nuet också.
Därför har jag valt att illustrera denna bloggtext med nornorna. Urd, Verdandi och Skuld. Det som varit, det som varar nu och det som komma skall. Balansen mellan dem behövs.
/ Emma Hernejärvi, rådsgydja
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Per Lundberg » Blot + bön + sejd: ”Hello levgeniia, Odin is much more than a god of war. Also of sejd, runes and g..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Aslo i have follow question. As I understood Odin is God of war. For him, war an..”
-
Ievgeniia » Blot + bön + sejd: ”Good day. I had read your words for Ukraine. I'm very much thankful for your car..”
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
-
Jocke drage » Disablot: ”Intressant ”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
väv konst ting eir moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr video jämstäldhet påvestenen mimameid symbol internet utbildning mat uppfostran fulltrogen skålgropsten blota liberal bifrost landskap toreblot begravning heliga platser sedvandrare familj kropp värderingar konferens alva gudamakter registrerat dröm julafton tacksamhet jolner val förnimmelse standing rock ödet identitet ordning och kaos ukraina frågor skuld äktenskap nutid tradition berättelse naturens rättigheter feja kurs väven eugene gendlin kristendom rådet vlogg kommunikation religionsfrihet gud monokultur verdandi moder det implicita midgård storm inkluderande osynlig föda skörd blotlag skola ägg frej november torshammare beklagande källor asynja tomhet rune forssén stockholm solvända lucia kyla myter monoteism midsommar bön vårblot ragnarök förmödrar urd lusse oden helighet hedningar samhälle demokrati carl lundbäck frey asatro disa politik högtider mörker döden ceremoni vår död jord skalleper känslor frigg yggdrasil samfundet forn sed sverige vinter jul forn sed per lundberg andra religioner natur personlig berättelse blot livsåskådning religion barn polyteism ritual liv gerd freja mångfald alvablot sed andlig erfarenhet höst gemenskap gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet årstider gamla uppsala tempel nornor trossamfund förnyelse tankar kultur faq historisk sed äring bröllop sommarsolstånd interreligiöst alver lek medlemmar modern hedendom vinternätterna emma hernejärvi traditioner årsting förfäder disablot etik mångkultur sejd filosofi vårfrudagen siv ledstjärnor bildning trana hälsa tyr ogrundand misstänksamhet årsväntan media utbrändhet personlig sed förstörelse vanadis djur tankesmedja jättar tid, årstider, vår, personliga reflektioner morsdag ekologistisk tjänstgörande mytologi göteborg arbete tor helig plats sekulär folkräkning ví skade hlodyn tranafton odla bok sociala medier makter fördomar ursprungsfolk insida dakota access studier vanatro påsk ginnungagap vetenskap jötnar edsring tiden gydja tolerans hallar växa in i seden nationalistisk feminism vårdande sigurd fafnesbane hiero gamos nyckelord häfte älvor odr bronsålder organisation industrialism metoo vana polygami vardag monogami grunna tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa kläder vintersolståndet myter, vetenskap, ymer gåva