Hur mat blir till eller hur vi förhåller oss till föda.
När vi sätter oss till bord för att äta den mat vi köpt eller odlat brukar jag ha en lite ceremoni där Makterna tackas för den mat jag kan sätta på bordet.
De flesta av oss handlar den mat vi sätter på bordet i en stormarknad eller närbutik utan att reflektera över; Hur har den kommit dit?
Själv är jag lyckligt lottad som har tillgång ett 200 m2 stort växthus där vi odlar det mesta vi behöver (även på vintern). Odla, vattna och skörda samt hålla sig väl med platsens Rådare. Att blota till Siv, Frö och Gerd är något som händer från stund till annan.
Det är stora krafter som får min föda att få smak, färg och fasthet.
Om det någon gång blir att ”åka och handla” så är det uteslutande ekologiskt eller närproducerat som gäller!
Hur gör Du?
Ett som är viktigt idag är att vi förhåller oss till Moder Jord (Gaia) som om det är bara hon som kan föda oss. Att gå med i någon av de många omställningsgrupper som bildas lite här och var i landet är en bra början.
Nu hoppas jag att det blir ett fint Vårblot i Uppsala till påskhelgen och likaväl bra beslut på Årstinget (som hålls vid samma tid).
Hell Tor för regnet!
Hell Oden för kunskapen att använda jorden rätt!
Hell Siv för kraften i växandet liksom Tvillingguden för dess tillkomst!
Rune Forssén
Gunnarsjö by, KUNGSÄTER
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Ilari Sole » Bekänna färg: ”Människan har varit, är, blir endast en liten frö i den stora evige evolutionens..”
-
Jocke drage » Disablot: ”Intressant ”
-
Jocke drage » Att se på väven: ”Fenris ulvens kätting vet vi ju vad den gjordes av, Och vilka som gjorde den. Så..”
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
industrialism mytologi djur standing rock asynja landskap värderingar toreblot insida sekulär ví odr årsväntan växa in i seden häfte arbete vanatro trana organisation vårfrudagen november bifrost hallar morsdag blotlag tomhet tankesmedja ursprungsfolk studier rådet heliga platser utbildning fulltrogen midgård sociala medier skålgropsten liberal kommunikation tradition filosofi bok tid, årstider, vår, personliga reflektioner sedvandrare ägg skola tranafton göteborg ukraina tyr grunna äktenskap hiero gamos makter skuld media förstörelse mångkultur eir skade kropp ekologistisk dröm eugene gendlin nationalistisk moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr vana tor ledstjärnor begravning registrerat påsk metoo vardag vanadis storm polygami feja personlig sed internet medlemmar bröllop alver etik kultur midsommar monoteism helighet traditioner historisk sed äring lek modern hedendom disablot hedningar rune forssén samhälle årsting förnyelse trossamfund vår ceremoni tankar demokrati politik högtider disa carl lundbäck sång höst skalleper jord död gemenskap gerd samfundet forn sed sverige jul alvablot forn sed polyteism andra religioner natur personlig berättelse blot livsåskådning religion barn per lundberg ritual freja yggdrasil vinter mångfald liv andlig erfarenhet frigg känslor gudar sed årstider gudsbild gamla uppsala asatro frey mörker tempel hemmet döden nornor höstdagjämningen myter emma hernejärvi interreligiöst lusse ragnarök förfäder vinternätterna urd vårblot lucia solvända förmödrar bön faq oden kyla stockholm sommarsolstånd hlodyn jättar gudamakter sejd alva påvestenen edsring kristendom religionsfrihet frågor blota tacksamhet skörd konferens föda ting helig plats jolner inkluderande älvor väv uppfostran myter, vetenskap, ymer kurs dakota access nyckelord sigurd fafnesbane mimameid siv jötnar tjänstgörande symbol ödet konst jämstäldhet ogrundand misstänksamhet mat utbrändhet video hälsa berättelse folkräkning förnimmelse julafton väven bronsålder moder monokultur vårdande frej kläder val gåva ordning och kaos monogami ginnungagap tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa torshammare gydja tolerans feminism beklagande fördomar källor vlogg odla identitet det implicita vintersolståndet vetenskap naturens rättigheter tiden osynlig familj bildning verdandi gud nutid