Hur mat blir till eller hur vi förhåller oss till föda.
När vi sätter oss till bord för att äta den mat vi köpt eller odlat brukar jag ha en lite ceremoni där Makterna tackas för den mat jag kan sätta på bordet.
De flesta av oss handlar den mat vi sätter på bordet i en stormarknad eller närbutik utan att reflektera över; Hur har den kommit dit?
Själv är jag lyckligt lottad som har tillgång ett 200 m2 stort växthus där vi odlar det mesta vi behöver (även på vintern). Odla, vattna och skörda samt hålla sig väl med platsens Rådare. Att blota till Siv, Frö och Gerd är något som händer från stund till annan.
Det är stora krafter som får min föda att få smak, färg och fasthet.
Om det någon gång blir att ”åka och handla” så är det uteslutande ekologiskt eller närproducerat som gäller!
Hur gör Du?
Ett som är viktigt idag är att vi förhåller oss till Moder Jord (Gaia) som om det är bara hon som kan föda oss. Att gå med i någon av de många omställningsgrupper som bildas lite här och var i landet är en bra början.
Nu hoppas jag att det blir ett fint Vårblot i Uppsala till påskhelgen och likaväl bra beslut på Årstinget (som hålls vid samma tid).
Hell Tor för regnet!
Hell Oden för kunskapen att använda jorden rätt!
Hell Siv för kraften i växandet liksom Tvillingguden för dess tillkomst!
Rune Forssén
Gunnarsjö by, KUNGSÄTER
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
jonas » "I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut..." : ”jag drömde att jag var i en gudstjänst och att jag gick fram till altaret och sk..”
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
ekologistisk älvor inkluderande dröm eugene gendlin vana föda konferens utiséta tor ledstjärnor vårdagjämning edsring vardag påsk metoo sejd påvestenen alva hlodyn gudamakter jättar gud industrialism bildning verdandi tiden familj osynlig sekulär naturens rättigheter vetenskap årsväntan det implicita häfte odla vlogg kura skymning fördomar kvinnlighet trana torshammare tolerans gydja ginnungagap monogami hallar gåva ordning och kaos frej val kläder moder rådet heliga platser sociala medier bronsålder väven skålgropsten tradition kommunikation bok filosofi sedvandrare utbrändhet mat konst ägg skola ukraina ödet grunna äktenskap tyr sigurd fafnesbane mimameid kurs skuld media eir skade myter, vetenskap, ymer lusse interreligiöst rune forssén myter sommarsolstånd medlemmar kyla etik kultur bön förmödrar solvända traditioner historisk sed vårblot äring ragnarök modern hedendom sång förnyelse döden vår ceremoni tankar demokrati politik högtider gamla uppsala disablot andlig erfarenhet sed gudar känslor frigg vinter yggdrasil freja gerd samfundet forn sed sverige forn sed polyteism andra religioner religion livsåskådning blot personlig berättelse barn natur ritual per lundberg mångfald liv alvablot jul död jord skalleper höst gemenskap carl lundbäck gudsbild disa asatro frey mörker tempel hemmet trossamfund nornor höstdagjämningen årstider förfäder lek vinternätterna urd helighet lucia monoteism midsommar faq oden alver stockholm bröllop årsting emma hernejärvi samhälle hedningar mångkultur förstörelse väv uppfostran dakota access nyckelord hiero gamos makter jötnar tjänstgörande siv göteborg tranafton symbol jämstäldhet ogrundand misstänksamhet emma hernejärvi' tid, årstider, vår, personliga reflektioner earth hour video hälsa berättelse folkräkning förnimmelse liberal midgård julafton monokultur vårdande fulltrogen utbildning ursprungsfolk tankesmedja studier blotlag tomhet tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa morsdag november vårfrudagen bifrost feminism beklagande organisation arbete vanatro växa in i seden källor odr ví identitet insida vintersolståndet värderingar landskap toreblot standing rock asynja nutid djur mytologi feja internet personlig sed vanadis polygami storm kristendom religionsfrihet diser frågor registrerat tacksamhet begravning blota moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr skörd ting helig plats nationalistisk kropp jolner