Är gudarna endast människornas?
Hej.
Dags för mitt första blogginlägg här. Som djurvän är jag intresserad av djur. Som biolog vet jag också att även människan bör räknas som ett djur. Men hur förhåller sig olika kulturer och religioner till det?
I många andra religioner beskrivs människan som skapelsens krona. I kristendomen säger man att människan skapades till Guds avbild. I hinduismen menar man i regel att det åtminstone är bättre att födas som människa än som djur. Många människor går åtminstone omkring med en uppfattning om att människan står över resten av djuren, ja, över resten av naturen.
Finns det något sådant inom vår forna sed? Nu har ju alla hedningar olika åsikter om allt, så något tydligt svar kanske är svårt att ge. Men tittar vi i Eddan så ser vi en berättelse om hur de första människorna skapades. Förstås inget att ta bokstavligen, speciellt i en tid då vi har tillgång till fossil och genetik, men en text som beskriver människans förhållande till det gudomliga. Tre gudar skapar människorasen från två stockar. Men inget säger riktigt att de skapades för att styra på jorden, eller som gudarnas avbild. Det finns inga källor som kan berätta om hur andra arter kom till. Kanske står vi på samma nivå som andra djur.
Sen kan man ju peka ut att enligt alla myter och avbildningar är våra gudar extremt lika människor. De bär kläder, använder verktyg, reser harg, dricker mjöd och ser ut som oss. Innebär detta att gudarna faktiskt är mer lika människor, eller att vi människor väljer att tolka det gudomliga genom en mänsklig lins? Och om asar, vaner och andra gudar vi känner oss bekanta med liknar människor eller bryr sig mest om människor... kan det vara så att det finns djurgudar för andra varelser? Ulvgudar, hästgudar, grodgudar. Som polyteist är det svårt att dra gränsen. Kanske finns det ett myller av makter. Gudar med händer och fötter, gudar med tassar, gudar med fenor eller smala spindelben. Vem vet?
Emma Hernejärvi, rådsmedlem
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Daniel » Att se på väven: ”Vi sitter här och pratar om nordisk mytologi hit och dit, och det blir en del go..”
-
Ida H » Nybörjare? Detta händer på blotet!: ”Vart är nästa midsommarblot?”
-
Henrik » I trygghet tillsammans växer seden: ”Fint skrivet! ”
-
Karin Beronius » Hell Eir: ”Ibland finner man oväntade guldkorn på vägen. Jag letar egentligen efter ordet "..”
-
Kalle Karlson » Medan Alvatid nalkas...: ”vi vill veta mer , kan ni förklara bättre el vill ni att vi ska förstå det som s..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
bildning ledstjärnor siv ägg filosofi sejd vårfrudagen tomhet konst ting alva kläder tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa grunna monogami video polygami vardag metoo industrialism organisation bronsålder odr uppfostran häfte nyckelord berättelse landskap feminism nationalistisk toreblot arbete hallar tolerans gydja tiden edsring jötnar dröm julafton tacksamhet jolner vanatro förnimmelse standing rock fördomar makter sociala medier ödet frågor skuld hlodyn skade äktenskap folkräkning sekulär ví feja kurs eugene gendlin kristendom rådet väven kommunikation religionsfrihet vlogg jättar tankesmedja moder det implicita interreligiöst personlig sed vanadis media utbrändhet ogrundand misstänksamhet årsväntan hälsa tyr helighet hedningar samhälle rune forssén stockholm solvända årsting kyla emma hernejärvi monoteism modern hedendom medlemmar lek ragnarök sommarsolstånd lusse oden asatro tankar förnyelse frey nornor disa politik årstider mörker döden ceremoni andlig erfarenhet död jord skalleper känslor frigg samfundet forn sed sverige alvablot gerd liv ritual polyteism barn religion livsåskådning blot personlig berättelse andra religioner natur per lundberg forn sed jul vinter freja yggdrasil sed mångfald höst gemenskap gudar höstdagjämningen sång gudsbild hemmet högtider gamla uppsala tempel trossamfund carl lundbäck demokrati vår äring urd bröllop förmödrar vårblot bön midsommar vinternätterna myter alver traditioner lucia förfäder disablot etik kultur faq historisk sed skola blotlag skörd föda osynlig inkluderande storm midgård förstörelse verdandi djur monokultur gud tid, årstider, vår, personliga reflektioner morsdag ekologistisk tjänstgörande mytologi göteborg tor helig plats asynja tradition naturens rättigheter beklagande tranafton nutid ukraina odla bok ursprungsfolk ordning och kaos identitet val insida dakota access studier vetenskap påsk ginnungagap registrerat gudamakter värderingar konferens växa in i seden kropp familj vårdande sedvandrare heliga platser sigurd fafnesbane hiero gamos älvor liberal blota skålgropsten fulltrogen utbildning mat vana internet symbol mimameid påvestenen jämstäldhet vintersolståndet moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr eir väv myter, vetenskap, ymer gåva mångkultur torshammare källor begravning trana november frej
Jag tänker mig (och jag är nog inte ensam) julskinkan som kopplad till Frej och Freja och julbocken som kopplad till Tor. Julen i allmänhet som kopplad till Jollner (Oden).
Hm? Betyder det att jag dyrkar Loke när jag äter gravlax??? ;)
Äring och Frid!
Marcel