Svårt och lätt att vara polyteist
Allt har sina fördelar och nackdelar, heter det ju ibland. Eller som det står i Havamál: Ingen är så bra, att ej brist han äger, eller så dålig att till intet han duger.
Det kanske inte bara gäller personer. Det kanske även gäller religioner.
Hos de allra flesta religioner finns det värdefulla insikter, andliga skatter, kloka anhängare. Varje religion har sina egna unika karaktärsdrag och kan ge sina speciella gåvor till världen. Men varje religion brottas också med sina egna omöjliga frågor och logiska inkonsekvenser eller moraliska svårigheter och varje religion kan snedvridas på sitt eget särskilda sätt. Jag tror inte att någon religion är helt immun mot det.
Att leva med en religion kan ha sina fördelar och sina nackdelar.
Även att leva med forn sed, det har sina fördelar... och det har sina nackdelar.
Forn sed är ju som bekant polyteistisk – vi erkänner en mångfald av olika gudar. En nackdel med detta – rent socialt – är att i det moderna svenska samhället så ses knappast polyteism som något normalt och självklart. Tvärtom ses det ofta som verklighetsfrånvänt, suspekt eller rent av lite knasigt.
Det normala i dagens samhälle är kanske att inte tro på någon gud överhuvudtaget. Vetenskapen ses som fullt tillräcklig. Om man erkänner en andlig dimension av tillvaron så kan det ändå vara rätt okej – om den beskrivs just på detta abstrakta sätt utan specificering– som en andlig dimension av tillvaron, som en andlig kvalité, en helhetsupplevelse, eller som energier. Energier – det är populärt! Då är man till och med ganska trendig.
Om man till nöds vill tala om gudar, ja då kan det på sin höjd vara okej att tala om en gud, och då ska han helst heta Jahve.
Ingen eller maximalt en gud går alltså an – men att tro på många gudar! Nä, där går gränsen för många. Det kan man väl inte tro på? Det är ju bara sagor! De som kallar sig polyteister i dagens moderna samhälle döms ut som personer som hört för många sagor som barn, som förläst sig på fantasyböcker och spelat för mycket rollspel i sin ungdom.
Och ja...jag får väl erkänna det...personligen så hörde jag mycket sagor som barn, slukade fantasy och jovisst...jag spelade rollspel också!
Ur mitt perspektiv ser jag däremot inte detta som ett tecken på att jag gjort verklighetsflykt till religion. Tvärtom ser jag det som att allt mitt förkovrande i fantasy och rollspel var uttryck för en mytologisk längtan – eller kanske en eggande viskning från gudarna själva? En mytologisk längtan, en viskning, som efterhand mognade till en andlig livsväg.
Men polyteism verkar alltså vara hopplöst ute i vårt land. Då kan det kännas ganska svårt att vara polyteist.
Det finns dock några saker som kan göra mig optimistisk. Jag tränar yoga. För tjugo år sedan sågs yoga som något oerhört flummigt som det fanns tydlig sektvarning kring. Men idag är yoga helt accepterat i samhället. Det verkar som om nästan alla i hela Stockholm plötsligt börjat träna yoga och sjunga mantran. Fascinerande utveckling på bara ett par årtionden. Det intressanta är också att yogan är rotad i en indisk polyteistisk tradition – hinduismen, vilket säkert på sikt kan bidra till att göra polyteismen som livshållning mer hemtam för vanligt folk. Märkligt. Att det kanske är den indiska religiösa traditionen som förmår göra oss mottagliga att upptäcka det nordiska, hedniska arvet på nytt.
Ur ett globalt och framförallt historiskt perspektiv är det däremot inte konstigt att vara polyteist. Det verkar människor ha varit i alla tider. Idag så hittar vi starka polyteistiska traditioner inte bara i det hinduiska Indien, utan vi har även Shinto i Japan, Voudou på Haiti, för att nämna några.
Och här ser vi en av de stora fördelarna med att vara polyteist: Polyteister har inga större problem att förhålla sig till andra kulturers och religioners gudar. Visserligen vänder vi som utövar nordisk forn sed oss främst till de nordiska gudarna, men vi påstår inte att de skulle vara de enda gudarna. Jag har inga problem att erkänna hur många gudar som helst. Det verkar finnas gudar överallt! Små som stora.
Då måste det vara krångligare att vara den som inte tror på några gudar alls, eller som bara tror på en gud. Per definition måste man då döma ut alla andras gudar som falska, påhittade, icke-existerande, eller så kan man hävda att de inte är riktiga gudar utan snarare demoner och satans anhang. Inga av dessa ovan nämnda varianter kan med lätthet kopplas ihop med respekt och öppenhet för andras religioner.
Vissa monoteister vill vällovligt försöka göra sin gud mer inkluderande, genom att se andras många gudar som den ende gudens olika uppenbarelseformer. Jag kan verkligen hysa respekt för detta synsätt, men det kan samtidigt bli väldigt krystat och nästan komiskt när de då försöker klumpa ihop alla olika gudar och andar av de mest skiftande slag och påstå att den hinduiske Shiva, en shintoistisk förfadersande och den nordiska tomten är en och samma gud. Det krävs en hel del mental ansträngning för att få ihop det på ett någorlunda vettigt sätt, och tillslut blir "gud" då så abstrakt att han/hon/hen/den är allt och därmed inget.
Så mycket skönare att utifrån polyteismens perspektiv låta de olika gudarna vara just det som deras egna tillbedjare beskriver dem som: Att guden Shiva är just guden Shiva, att den shintoistiska förfadersanden är varken mer eller mindre än en förfadersande, och att vår tomte är just – en tomte.
Då kan det kännas ganska lätt att vara polyteist.
Henrik Hallgren, gode i Svealands godeord
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
jonas » "I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut..." : ”jag drömde att jag var i en gudstjänst och att jag gick fram till altaret och sk..”
-
Lotta Hedström » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Så sant. Resonemanget går även att kläs i termer av "manligt"/"kvinnligt": För m..”
-
Anna Högman » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik för dina fina och kloka ord. Jag kommer också att släcka ljuset i k..”
-
Sandra Lindblom » Earth Hour - miljömanifestation i mörka tider: ”Tack Henrik. Det här var precis vad jag behövde för att orka gå emot de fina men..”
-
Linda Stiernberg » Hur ser gud ut: ”Raven - tack :) Nej, jag har inte skrivit om det i någon annanstans (inte ännu i..”
Bloggarkiv
Länkar
Etikettmoln
standing rock diser inkluderande ordning och kaos ursprungsfolk odla ukraina föda nutid tranafton sekulär vårdande frej tor filosofi rådet väv gåva morsdag tid, årstider, vår, personliga reflektioner asynja monokultur video grunna moder earth hour personlig sed vana internet osynlig ödet ogrundand misstänksamhet skola äktenskap häfte november trana bronsålder källor torshammare blota kurs tomhet bifrost hallar myter, vetenskap, ymer värderingar familj konferens tempel, blot, ceremoni, andra samfund, gamla uppsa gudamakter monogami vetenskap ginnungagap mimameid symbol alva metoo djur mat utbildning förnimmelse odr uppfostran fördomar nyckelord frågor landskap vårfrudagen nationalistisk toreblot helig plats tolerans berättelse göteborg tiden eugene gendlin registrerat gud påsk verdandi studier interreligiöst årsting lek historisk sed hedningar faq ragnarök lusse förfäder samhälle vinternätterna solvända äring traditioner vårblot monoteism modern hedendom midsommar ceremoni vår disablot årstider carl lundbäck asatro döden disa trossamfund hemmet tempel frigg sed jord höst skalleper yggdrasil liv mångfald vinter gerd polyteism ritual natur religion livsåskådning blot personlig berättelse barn andra religioner forn sed per lundberg jul samfundet forn sed sverige freja alvablot död andlig erfarenhet gemenskap gudar känslor politik gudsbild nornor högtider gamla uppsala tankar frey demokrati förnyelse sång mörker höstdagjämningen alver emma hernejärvi myter kyla bön lucia stockholm rune forssén oden urd sommarsolstånd etik kultur helighet bröllop förmödrar medlemmar vanadis edsring tacksamhet jättar arbete kommunikation vlogg kristendom feja väven kura skymning folkräkning sedvandrare bok sigurd fafnesbane hlodyn ägg liberal dakota access skålgropsten identitet årsväntan organisation insida val jolner vanatro polygami julafton eir påvestenen jötnar emma hernejärvi' moral och etik, per lundberg, heder, nätheim, nätr gydja begravning ting kropp feminism växa in i seden mångkultur heliga platser vårdagjämning sejd hiero gamos ví siv ledstjärnor fulltrogen tyr skörd industrialism utbrändhet media dröm storm midgård vardag jämstäldhet ekologistisk tankesmedja kläder vintersolståndet religionsfrihet konst beklagande tjänstgörande mytologi bildning kvinnlighet blotlag tradition naturens rättigheter skade hälsa älvor skuld det implicita sociala medier makter förstörelse utiséta
Ibland står det gudabilder i yogasalar, ibland nämner yogalärare indiska gudar inom en tolkningsram som folk kan ta till sig utifrån sin yogaträning. Det handlar alltså om att folk överhuvudtaget vänjer sig vid idén på många gudar i andra sammanhang än barnsagor, dvs i ett mer filosofiskt/andligt sammanhang. Jag syftade alltså inte på att jämföra hinduism och norrön forn sed på något djupare plan än så.
Jag har själv erfarenhet av att prata om forn sed med folk som tränar yoga. De har ganska lätt att ta till sig att de nordiska gudarna kan ha en reell andlig betydelse, genom att de har en inblick - åtminstone ytlig - i den hinduiska gudavärlden.
Är nyfiken hur du kan få detta till att inte vara polyteism. Du skriver själv att de ser att de finns många gudar. En allomfattande,men sedan fler än så ("därutöver massor med mindre gudar").
Ett sådant perspektiv är för mig en form av polyteism, även om det inte är den mest strikta varianten.
I feel that Forn Sed is the faith of free people. I also feel that tolerance is based on inner strength. The religions that consider themselves monotheistic were brought to us, not by priests, but by soldiers with weapons. Charlemagne beheaded any people that did not convert. There are no records of any heathens treating people like this. Lindisfarne happened AFTER they did this.
I also feel that the faiths that claim to be monotheistic, may be so in theory, but not in practice. They have a "God in three persons", saints they pray to? There are many other things to question.
If we are inspired by the wisdom and culture of our ancestors, then maybe we are just finding an authentic expression of our spiritual life and returning to find something good that was taken from us.
I do not role play or do any fantasy, but have had a close relationship with Freja for 40 years. I do not reconstruct anything, but am inspired and honor her and the other Gods. They have played a role in my life. I believe in virtue and courage. I do not believe in sin.
Even science has values. Sometimes the values are as simple as a company paying for research. They pay for the research because people place a value on it. Values are metaphysical and raise moral issues. Every judgement is made in accordance with a value.
If we live in a world that has meaning and value, then we must deal with metaphysics if we are free people.
Jämförelsen med indisk polyteism är svår, för att Hinduismen har en ganska svårsmält uppfattning om gud och gudar. Stora delar av Hinduismen menar att det finns En övergripande gud Brahman som genomsyrar allt (ganska likt monoteismen), men Brahman bor i varje människas innersta också. Därutöver finns massor med mindre gudar som Shiva, Ganesha, Lord Jagannaath m fl.
Den lite svårsmälta hinduiska teologin är inte säkert att folk tar till sig bara för de håller på med Yoga.
Personligen tror jag helgontillbedjan var en förutsättning för att få in polyteister i den monoteistiska fållan.
Ska en motrörelse (med polyteistiskt mål) till kanske något liknande måste bli vanligt i samhället, för att folk sedan ska tycka det är naturligt att tänka polyteistiskt.
Och det går helt i linje med resonemanget i min kommentar nedan, tror jag.
Jag förstår din reaktion! Och jag håller helt med dig att det är helt ok att tänka om gudarna på många sätt, att de är skilda personligheter eller djupast sett en och samma gud.
Min poäng är dock en annan egentligen. Vi får se om jag lyckas förmedla vad jag menar.
Som polyteist så utgår jag från från en konkret erfarenhet: Människor dyrkar olika gudar som har olika namn och olika personligheter. Vissa gudar ser definitivt ut att överlappa och ibland smälta samman, medan andra skiljer sig väldigt mycket. Men vid en första anblick så lever vi i en värld där man dyrkar många olika gudar och andar. Jag skulle vilja säga att det är ett otvetydigt faktum.
Det som är skönt med att vara polyteist är därför att jag kan utgå från hur världen ser ut - en värld full av gudar.
När jag är monoteist befinner jag mig istället i en svårighet: Jag ska tro på en enda gud i en värld fylld av en oändlig mångfald av olika gudar. Det gör att jag inte kan utgå från världen som den faktiskt uppenbarar sig (med många gudar) utan jag behöver ägna mig åt filosofisk abstraktion som säger att gudarna visserligen har olika namn, olika egenskaper, olika personligheter - men djupast sett är de en och samma. Man MÅSTE som monoteist ägna sig åt denna sorts abstraktion.
Som polyteist behöver du alltså inte göra det för att få ihop din gudsbild. För världen som den uppenbarar sig - med alla sina olika gudar som dyrkas - är ju...polyteistisk.
Sen kan man ju som polyteist givetvis vara fri att tänka att alla gudar ytterst sett är samma gud, eller för den delen att allt liv är ett. Men det är inte den teologiska utgångspunkten, vilket gör att tänkandet och filosoferandet kan vara mer fritt.
En liknelse: Vi låtsas att har olika filosofier om människor! Det finns en filosofi som går ut på att det finns en värld med flera miljarder människor. En sån filosofi ligger väl i överensstämmelse med hur vi uppfattar världen. En filosofi som säger att det bara ens en enda människa på jorden måste däremot ägna sig åt väldiga abstraktioner för att få ihop det. Visst det kan gå, och kanske ligger det nån form av sanning i det (allt är ett) men det kan också te sig rätt krystat...:)
Har kommenterat och diskuterat ditt inlägg på min egen blogg:
http://hedningablogg.wordpress.com/2012/09/18/polyteism-och-monoteism/
Väl mött!
/Patrik